Efter tisdagens pressdag öppnade den internationella motorcykelmässan Intermot upp för övrigt branschfolk under onsdagen. Fastbikes.se var på plats för att rapportera till våra läsare, möta mängder av branschfolk från stora delar av världen. Från svenskt håll var det dock ovanligt tunt med folk.
Att åka på de internationella motorcykelmässorna Intermot i Tyskland och EICMA i Italien är ett måste. I alla fall för mig som motorcykeljournalist och en som vill vara delaktig i några av motorcykelbranschens viktigaste events. Det är också ett slags startskott inför nästa års motorcykelsäsong.
Visst är det kostnads- och tidskrävande att vara på plats och bevaka. Dessutom blir det en salig massa promenerande, trängsel och dåligt med tillfällen för att äta och dricka. Inte minst är det en salig massa jobb med att springa runt på allehanda presskonferenser, en del sömnigare än andra. Belöningen är att vi till sist får se skynkena falla och vara några av de första i världen att se den ena heta motorcykelnyheten efter den andra. Där och då är ömmande fötter och långdragna utläggningar om försäljningssiffror som bortblåsta.
I Kölnmässans hallar ryms mängder av utställare från all världens hörn. Skulle man få för sig att utforska mässans samtliga hallar, och gå i varenda gång, i alla riktningar, lär det bli en nätt promenad på cirka 5 mil (!).
Förutom motorcyklar, tillbehör, reservdelar, personlig utrustning och allt annat som hör motorcykelkörning till så erbjuds även FMX-shower, stuntuppvisningar, supermotorace, byggutställning och VM i motorcykelbygge samt provkörning av omkring 200 motorcyklar på mässområdet. Dessutom har en hel hall dedikerats till eldrivna tvåhjulingar. Som pricken över i körs även spektakulära FMX-showen Night of the Jumps i närheten, på Lanxess arena.
Från svenskt håll var det förvånansvärt lite branschfolk på plats, inte minst från mina press-kollegor. Under dessa dagar fick jag nöjet att träffa Gerry och Tomas från Motorrad, liksom Joachim Cruus från Allt Om Mc och MC-folkets annonssäljare Johan Ström. Sedan var det slut på den fronten.
Att sitta hemma och ladda ner pressbilder istället för att vara på plats och klämma och känna, möta och tala med tillverkare, designers, ingenjörer, tekniker, säljare, importörer och annat branschfolk är inte bara intressant utan också bränsle för själen.
Under mässan blev det många personliga möten, inte minst med många av mina kära utländska vänner och kollegor. En del av dessa möten kommer du som läsare till gang framöver genom ännu fler samarbetspartners, vilket i sin tur bland annat kommer öka våra förutsättningar att publicera fler reportage från all världens hörn, inte minst provkörningar av alla dess slag.
Att skaka hand med Troy Corser, få sig en liten glad pratstund med Danny MacAskill, eller få sig ett snack med BMW:s designguru Ola Stenegärd är inte bara oerhört trevligt, utan också enormt inspirerande och ett slags bränsle för motorcykelsjälen.
När man träffar andra likasinnade, som precis som jag jobbat med motorcyklar under större delen av sitt liv, och fortfarande känner en brinnande passion för dessa fantastiska fordon blir det givetvis en salig massa härliga samtal.
Jag fick även glädjen att träffa och få en pratstund med Klas Östlund, Ramus Östlund och Patrik Nordström från KGK Motor (som bland annat har MV Agusta, Suzuki, Quadro, Segway, GasGas och ett gäng andra varumärken under sina vingar), liksom Kawasakis Johan Lyckman tillsammans med Jocke Karlsson.
Dessutom var KTM med Anders Sarbäcken i spetsen, på plats med Peter Johansson, Joachim Paulsson, David Järvfjord, Anna Quist och Sarah Andersson.
På plats var även Göran Widing från GMC, Ragnar Cervén från Funbike, Lasse Carlbark och Johnny Steiner från Carlbarks Motor, Johan Andersson och Per Westin från Lelles, Jonte Engdahl och Anders Eng från JE68, Benny och Jesper Swensson från Bergmans motor, Klas Westerberg från KW Service, Patrik Eriksson och Frank Lindroth från Lindroths Motorcenter, Sebastian Bergfors från Hojcenter, Henry Lingvall från Lingvalls motor, Anders Larsson från Järvsö Motor, Micke Strömgren och Micke Rimpeleinen från Marin och fritid, Mankan Österberg från Mör, Roger Törnblom från Din MC, Bo och Lena Claesson från Claessons motor, Peter och Stefan Wass från Beviks, Partik Carvall från Bike i Trollhättan och Daniel Sorting från Bike i Göteborg samt Andreas Johansson och Mikael Löfving från CEC. För att nämna "några"...
Dessutom fick jag en intressant pratstunder med såväl Jesper Christensen från SMC som Yamahas Jan-Åke Johansson.
Våra anrika tillverkare av skyddsutrustning, Jofama, var också på plats, där Anders och Peter kollade in vad konkurrenterna hade att erbjuda. Tobias från Ducati var och kollade in så att allt stod rätt till med nya Scramblern, liksom Ducatifrälsta Janne och Christoffer från Italia Bike Center. Håkan från Scott var också på plats och kollade in nya produkter som vi snart kommer att få se på den svenska marknaden.
Under mässans gång hamnade jag i mängder av diskussioner och samtal om ditten och datten. Det var spännande hemligheter, avslöjanden, rykten och diskussioner om allt möjligt: körteknik, elmotorcyklarnas framtid och hur långt man kommer på en batteriladdning, Sveriges insats under Lag-VM i motocross och vilken motorcykel som kommer att bli 2015 års storsäljare för att nämna något...
Bäst av allt var kanske alla dessa positiva besked om att motorcykelbranschen är på klar bättringsväg och att det ser allt ljusare ut. Något som kommer dig som motorcyklist till gagn, inte bara genom att tillverkarna kan och vågar satsa mer.
Förutom Kawasakis stora dragplåster i form av kompressormatade racemaskinen Ninja H2R, som snart kommer att följas av landsvägsreggade Ninja H2, och Ducatis nya Scrambler-maskiner, var det en hel del snack om BMW:s nya version av S1000RR tillsammans med nya R1200R och R1200RS, Suzukis nya GSX-maskiner och XT-versionen av V-Strom. Vidare fick vi veta att GSX-R1000 kommer med ABS- medan den även som det verkar kommer få antispinn till 2015 års säsong. hos Honda var det VFR800X Crossrunner som var den stora nyheten (som vi kommer att provköra om några veckor). Det snackades även en del om en ny version av Yamahas sportmaskin R1. Bland annat...
Tidigare under veckan har vi publicerat ett antal rapporter med motorcykelnyheter från Intermot, Klicka på "intermot2014-taggen" här nedan så får du en lista över dessa artiklar... Nu stundar några dagar på svensk mark innan det bär av ut på hösten och vinterns internationella presentationer, provkörningar, mässor i såväl Italien som Sverige och annat skoj. 2015 ser ut att kunna bli den bästa motorcykelsäsongen på många år. :-)