För lite mer än en månad sedan fick Johan Ahlberg från Fastbikes.se den exklusiva möjligheten att klämma, känna och provsitta nya futuristiska och mangainspirerade Hondamodellen NM4 Vultus. Nu i helgen gör sitt första officiella europeiska framträdande, på ComicCon i London.
Honda NM4 Vultus kommer att göra sin offentliga debut på Europas största ”Comic-konvent” - London ComicCon - från fredag 23 till söndag 25 maj.
KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE EXEMPLAR...
Vultus futuristiska identitet - inspirerade av japansk animation och manga - har redan lyckats attrahera stort intresse från personer utanför den traditionella tvåhjuliga gemenskapen . Utställningen på ComicCon väntas locka över 80.000 besökare, som kommer att kunna uppleva nästa generations 3D datorgenererade virtuella film som tar ”föraren” med på en futuristisk tur genom futuristiska "Neo-Tokyo" med hjälp av ett par Oculus headset. De japanska skaparna av maskinen även kommer att vara på mässan för att träffa besökare och förklara konceptet bakom motorcykeln i första hand.
Vultus har inte bara byggts för att attrahera befintliga motorcyklister, utan även för att locka nya människor till att börja köra motorcykel.
Honda menar att NM4 Vultus är en banbrytande maskin inspirerad av en önskan att etablera en unik körupplevelse och med en udda motorcykeldesign som hämtad direkt ur japansk film med futuristiska motorcyklar. Modellen är skapad av ett ungt designteam som i det här fallet siktat in sig på framtiden och en helt ny skara av förare.
Vultus är latin för utseende, uttryck - eller ansikte. NM4 Vultus, med sina LED-lampor, futuristiska stuk och dess silhuett som påminner om former hos ett ”Stealth bombplan” utgör ett utseende som vi tidigare kunnat se i de omåttligt populära manga-filmerna från landet där borta i öster.
Honda NM4 Vultus är bred - 810mm över fronten, och 933mm mätt över speglarna - låg och lång, med en sadelhöjd på 650 mm. Bakom den skarpa frontkåpan sitter föraren insvept i vad som sägs vara en cockpit-liknande omgivning, med den digitala instrumentpanelen alltid i sikte.
Förvaringsutrymmen lär det finnas gott om, väl dolt hos den främre kåpan. Det låsbara vänstra facket öppnas med tändningsnyckeln och har ett en liters förvarings-utrymme plus ett 12-volsuttag för att ladda det som är viktigt när du är på resande fot. Det högra facket erbjuder 3 liter förvaring och öppnas med ett tryck på den infällda knappen. Under sadeln finns ännu mer packutrymme. Och det är här bak som vi finner änne en intressant detalj, då passagerarsadeln enkelt kan fällas upp, och i ett ögonblick förvandlas till ett ryggstöd åt föraren. Dess vinkel kan justeras i tre positioner och dessutom kan den justeras bakåt/framåt 25mm i fyra olika steg för att finjustera körställningen och komforten ytterligare.
Den digitala instrumentbrädan ändrar utseende beroende på vilket läge som har valts, med subtila färgförändringar från neutral ( vit ) till D ( blå ) till S ( rosa) , i sista hand till MT ( röd ) . Alternativt kan föraren välja de färger av totalt 25 möjliga de trivs bäst med.
NM4 Vultus kommer standard med Hondas unika DCT, specialanpassad för en smidig acceleration utan behov av att växla manuellt.
DCT levererar konsekventa, i stort sett sömlösa växlingar. Systemet använder två kopplingar, en för start och 1:a , 3:e och 5:e växeln : och den andra för 2:a , 4:e och 6:e.
Tre olika körlägen finns tillgängliga. MT-läget ger full manuell kontroll, vilket gör att föraren kan skifta växlar med hjälp av kontrollknapparna på styret. Automatiska D-läget är idealiskt för stads och motorvägskörning, och det är även i detta läge som optimal bränsleeffektivitet fås. Automatiska S-läge är aningen sportigare där ECU:n låter motorn varva lite högre innan växling, vilket ger bättre prestanda. I S-läget skiftar också systemet ner snabbare vid sänkning av hastigheten för extra kraftig motorbroms.
Motorn är en tvåcylindrig fyrtaktare på 745-kubikcentimeter. Den grundläggande designen uppges framförallt ge rejält med kraft på botten- och mellanregistret med en toppeffekt på närmare 55 hästkrafter vid 6250 varv, och maximalt vridmoment på 68 Newtonmeter vid 4750 varv.
Honda uppger att Vultus är kapabel att köras 28,4 km på en liter bensin, vilket gör det möjligt att köra över 30 mil innan det är dags att fylla på en 11,6 liter stora bensintanken.
Belysning är rakt igenom av LED-modell där framblinkers och sidospeglar är integrerade hos kåpan och strålkastaren är inramad med en blå LED-linje.
Förutom ett antal detaljer av polerat rostfritt stål är det mesta mörkt, och endast ett färgalternativ kommer att finnas tillgängligt: matt svart.
Projektledaren för NM4 Vultus, Keita Mikura , kommenterar:
"Honda är ett stort företag. Vi gör alla typer av motorcyklar. Det är bra att vi ibland skapar en viss modell endast för att vi kan och för att vi vill, inte för att vi "bör. NM4 Vultus existerar på grund av en passion för motorcyklar som är djupt rotat inom vårt företag. Vi ville skapa något speciellt, inte bara för den tvåhjuliga världen, utan något helt unik i hela världen - en maskin som engagerar den mänskliga själen som inget annat. Vår avsikt var att göra något som gör att varje ögonblick känns filmatiskt, och vi vill att körningen ska vara en garanterad upplevelse - Varje gång.”