Under torsdagen anordnade Bil Sweden ett seminarium som handlade om "Hur löser vi trafikträngseln i Stockholm?". En motorcykel upptar i regel bara en bråkdel av ytan för en bil. Det går i regel även snabbare och smidigare att ta sig fram med motorcykel i tät storstadstrafik, samtidigt som det är billigare att parkera och i många fall är ett miljövänligare transportmedel. Trots detta nämns inte motorcykel överhuvudtaget i den ”plan” som tagits fram över hur trängselproblemen ska lösas... 

Trafiken bara ökar och ökar, och i vanlig ordning ligger man hela tiden efter när det gäller att fatta beslut om ombyggnader och nybyggnationer av vägar och ringleder. Trängselskatten verkar ju onekligen vara föga effektiv, i alla fall som ett sätt att minska trafiken. 

När ska ansvariga personer och myndigheter inse att en stor del av lösningen på storstädernas trafikproblem är tvåhjuliga fordon? Om staten skulle subventionera tvåhjulskörning, kanske genom förmånliga skatteavdrag, skulle trängseln i storstädernas trafik sannolikt minska kraftigt till en ringa kostnad. Vi har sett det hända i andra europeiska storstäder, såsom exempelvis Paris och Rom. 

 LÄNK TILL PDF MED "LÖSNINGEN"...