På onsdagen antog EU-parlamentet ett lagförslag som kan komma att innebära att nya personbilar och skåpbilar utrustas med system som automatiskt larmar räddningstjänsten vid allvarliga bilolyckor. Parlamentet vill att reglerna ska börja gälla i oktober 2015. År 2012 dog 28 000 personer i trafikolyckor i EU och 1,5 miljoner skadades. Nu väntar förhandlingar med EU-ländernas ministerråd. Kanske är detta även något för världens motorcyklar?

-Ett europeiskt system för automatiska nödsamtal är ett viktigt steg på väg mot ökad säkerhet på våra vägar. Vi skulle kunna rädda 2500 liv varje år och minska de allvarligaste skadorna i tiotusentals fall. E-call-systemet ska vara gratis oavsett vilken bil man kör, sa den tjeckiska socialdemokraten Olga Sehnalova, som leder parlamentets arbete med Ett lagförslaget.

Det så kallade e-call-systemet är tänkt att använda sig av nödnumret 112 och automatiskt ta kontakt med räddningstjänsten vid allvarliga bilolyckor. Bilen ska vid olycka skicka uppgifter om exakt var fordonet befinner sig och på så sätt påskynda räddningsinsatsen, vilket väntas rädda liv, leda till mindre allvarliga skador och minska kostnaderna för trafikstockningar.

Obligatoriskt från år 2015

Enligt lagförslaget ska tillverkarna vara skyldiga att installera e-calls-system i nya bil- och lätta nyttofordonsmodeller senast i oktober 2015. För att branschen ska hinna utveckla och testa systemet är ledamöterna öppna för att denna deadline kan skjutas upp en del.

Skicka data till räddningstjänsten, men inte spåra

Ledamöterna stärkte dataskyddsreglerna för att se till att fordon som är utrustade med e-call-system inte ska spåras kontinuerligt. Om en olycka utlöser ett automatiskt nödsamtal ska den information som skickas begränsas till uppgifter om den aktiverats manuellt eller automatiskt, fordonsklass, bränsletyp, tidsangivelse, exakt position, färdriktning och minsta antal fastspända bilbälten.

 

Gratis nödsamtal

EU-kommissionen uppskattar att kostnaderna för att installera e-call-system blir ungefär 100 euro per fordon. Eftersom e-callsystemet är en offentlig tjänst av allmänt intresse bör det vara kostnadsfritt tillgängligt för alla konsumenter, skriver ledamöterna.

Vad händer nu? 

Parlamentet antog lagförslaget med 485 ja-röster mot 151 nej-röster och 32 nedlagda röster. Nu väntar förhandlingar med EU-ländernas ministerråd och lagtextens slutgiltiga utformning.