Efter Soichiro Honda, ingenjören som grundade det japanska företaget, är det få andra som satt ett större avtryck på den japanska tillverkaren än Takeo Fukui. Nu kommer beskedet om att han går i pension.
Takeo Fukui blev den sjätte VD:n för Honda Motor Co, Ltd i juni 2003, och 2009 förblev Fukui styrelseledamot efter att Takanobu Ito tog över högsta posten. I april kommer Takeo Fukui att gå i pension, men kommer fortsätta som rådgivare till företaget.
Takeo Fukui har under årens lopp varit involverad i mycket viktiga delar av företagets historia. Sedan 1960-talet var han till en början verksam som motordesigner och senare som chef.
Fukui arbetade med CVCC-motorn (Compound Vortex Controlled Combustion) som sitt första projekt hos Honda med målet att minska halten av giftiga avgasutsläpp.
År 1978 flyttade Fukui till Honda R&D Asaka Center och sedan till Honda Racing Corporation (HRC) år 1982, där han ägnade nästan ett decennium till att sätta sin prägel på Hondas motorcykel-racingverksamhet - under denna period vann Honda sin första VM-titel (år 1983). Fukui avancerade till en rad olika befattningar, som kulminerade 1987, då han blev högsta ansvarige för Honda Racing.
Under perioden 1987-1992 var han även ansvarig för motorcykelutvecklingen. Bland höjdpunkterna finns hans nyckelroll i utvecklingen av NR-motorkonceptet med dess ovala kolvar som ledde till GP-racern NR500 och senare den ultraexklusiva landsvägscykeln NR750.