Enligt statistik från Polisen är det få motorcyklar som fångas på bild av de automatiska hastighetskamerorna (ATK) i landet. Av 228 233 registrerade fortkörningar under 2013 stod motorcyklar endast för 10813 stycken av dessa. Men som vanligt är siffror i statistiken inte hela sanningen…
Enligt statistik från Transportstyrelsen var 4.596.875 stycken bilar och 302.850 motorcyklar registrerade i trafik per den sista september 2013. Det betyder att motorcyklarna stod för 6,59 procent av fordonen i trafik under den aktuella perioden. Under oktober månad kan vi anta att det var betydligt färre motorcyklar på vägarna, och under årets två sista månader lär det varit ett fåtal som var ute och körde med sina motorcyklar på vägarna.
10813 stycken registrerade fortkörningar för motorcyklar motsvarar 4,74 procent av samtliga registreringar under 2013, och vid en första anblick ser det onekligen ut att vara positivt för oss motorcyklister. Men om vi då antar att landets motorcyklister inte på långa vägar kör lika många mil som bilisterna och att inte samtliga av motorcyklarna som var registrerade i trafik under 2013 är landsvägsmotorcyklar (utan kanske enduro, offroadmaskiner, och andra motorcykelmodeller som mestadels körs vid sidan om landsvägarna med ATK-kameror) så blir scenariot inte riktig lika ”vackert” längre…