Förra året genomförde SMC och VTI en enkätundersökning om motorcyklisters syn på hastighet. En majoritet av de svarande angav att de inte accepterar skyltad hastighet, och har kört mer än 30 kilometer i timmen fortare än gällande hastighetsgräns. I stället anpassar de hastigheten efter andra faktorer.
Med utgångspunkt från studien tror SMC att hastighetsmålet med 80 % hastighetsefterlevnad inte kommer att uppnås 2020 utan föreslår i stället andra åtgärder för att minska dödade och skadade på motorcykel.
2721 svarade på hastighetsenkäten som genomfördes under maj-augusti månad förra året. 82 procent av de svarande var SMC-medlemmar, 9 procent var kvinnor, 100 procent har körkort och genomsnittsåldern var 46,83 år. En hög andel av de svarande kör sport, supersport-, touring- eller offroadmotorcykel, och endast en låg andel angav att de kör custommotorcykel.
Majoriteten av de svarande i undersökningen anger att de kör långsammare i regn, vid varningsskyltning för halka och då man har passagerare. Två tredjedelar anser att man blivit bättre på hastighetsanpassning efter fortbildning.
Exempelvis anger 92,7 procent att de saktar in om de kommer körandes på en torr asfaltsväg med en varningsskylt för halka. Samtidigt anger över 80 procent att de kör långsammare när det regnar.
De åtgärder som rankas högst för den egna säkerheten är hjälm, skyddsutrustning och erfarenhet. Även vägunderhåll, ABS-bromsar och fortbildningskurser rankas högt för den egna säkerheten. Många har stor tro på att varselväst ökar den personliga säkerheten, och även kommentarer från familj och vänner. Lägst rankas mitträcken, sänkt hastighet och polisövervakning.
63,26 procent av de som genomgått någon form av fortbildningskurs med SMC eller annan kursanordnare anger att de har blivit bättre på att anpassa hastigheten efter rådande trafiksituation. Exempelvis anger över 90 procent att de saktar in då de närmar sig en korsning där det står en bil, även om denne har väjningsplikt.
Skrämmande är dock att 84,32 procent av de svarande inte tror att hastigheten har någon betydelse om de blir uppmärksammade (om andra trafikanter ser dem) eller ej…
Över 90 procent av svarande som kör sport- eller supersportmaskiner angav att de har hänt att de kört mer än 30 kilometer i timmen fortare än gällande hastighetsgräns.
LÄNK TILL SLUTRAPPORTEN
(förtattad av Maria Nordqvist, SMC och Nils-Petter Gregersen, VTI)