Nu på söndag 1 december skärps reglerna för hur man får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning vid fordonskörning. Men reglerna är långt från glasklara. Det är alltså inte ett generellt förbud mot att tala i mobiltelefon, så länge det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet. Här kan du läsa mer och se filmklipp där Polisen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd berättar mer...
Sverige är det enda av EU:s 27 länder som saknar krav på att använda handsfreeutrustning i bilen. Studier har visat att olycksrisken vid SMS:ande vid bilkörning är 23 gånger högre än normalt, vilket är jämförbart med att köra rattonykter. Tidigare i år beslutade Riksdagen om ett förbud för bilförare att sms:a under körning och beslutade samtidigt att uppmana regeringen att ta fram ett sådant lagförslag. Nu har det hänt.
Enligt de nya reglerna riskerar den bilförare som använder mobiltelefonen på ett trafikfarligt sätt att bötfällas. Med de nya reglerna får en bilförare till exempel inte sms:a eller prata i mobiltelefon om det samtidigt inverkar negativt på körningen. Beslutet innebär däremot inte att all användning av mobiltelefon, eller andra tekniska hjälpmedel, exempelvis GPS, vid köring blir förbjudet, och i dagsläget verker det lite "luddigt" kring vad som blir tillåtet eller inte tillåtet. Gissningsvis kommer vi motorcyklister även i fortsättningen få leva med att många bilister och andra inte har koll på trafiken och sina fordon...
Regeringen menar att kunna använda kommunikationsteknik i fordon kan ha stora fördelar vad gäller exempelvis information om vägförhållanden, färdväg, kommunikation mellan fordon och larm vid en olycka eller hinder på vägen. Föraren har också stora möjligheter att anpassa körningen och använda teknik på ett sätt som minimerar olycksriskerna.
Trafikfarliga beteenden handlar ofta om att föraren medvetet eller av obetänksamhet tar risker vid körning. Det kan röra sig om dåligt avståndshållande, för hög fart och trötthet, men också att föraren ägnar sig åt aktiviteter som tar uppmärksamhet från trafiksituationen och körningen. Forskning visar exempelvis att aktiviteter som kräver mental, visuell och manuell uppmärksamhet, till exempel telefonsamtal eller textmeddelanden, försämrar förarens körförmåga avsevärt.
Syftet med de insatser som nu genomförs är att ge förare möjligheter att tänka igenom hur de kan anpassa sin körning, stanna eller välja hur de ska använda teknik för information, underhållning och kommunikation så att risken för olyckor minimeras.
För att det ska bli tydligt vad som gäller och för att bestämmelsen ska få god trafiksäkerhetseffekt även på lång sikt, ger regeringen samtidigt Transportstyrelsen i uppdrag att dels planera och genomföra informations- och samverkansinsatser med berörda myndigheter, företag och organisationer, och dels att ta fram en långsiktig plan för information och andra åtgärder som kan leda till en mer säker teknikanvändning under körning.
Reglerna träder i kraft från och med den 1 december 2013.