78 procent av motorcyklisterna stannar vid stopplikt, enligt motormännens undersökning runt om i landet. Det betyder omvänt att 22 procent struntar i att stanna. Sämst på att stanna var inte oväntat taxiförare medan bussförare var bäst på att stanna.

I genomsnitt struntar en av tre att stanna vid stopplikt. Det visar en undersökning som Motormännens vägombud genomfört runt om i landet. Sämst på att följa lagen var taxiförare.


– Det här är ett mycket dåligt resultat. Förare som inte följer stopplikten får en sämre uppsyn över trafiken och riskerar sin egen och andras säkerhet. Att inte stanna vid stopplikt är ofta bara ett av flera tecken på bristande respekt för trafikreglerna, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.


Undersökningen bygger på 4 672 observationer i 14 kommuner. Bland privattrafikanter – personbils- och mc-förare – var andelen som inte stannade 33 procent. Motsvarande andel bland yrkestrafikanter – buss-, taxi- och lastbilsförare – var 31 procent, men det är stora skillnader inom gruppen.

– Att nästan varannan taxichaufför inte följer stoppliken är mycket nedslående då de är normbildande i trafiken och borde vara föredömen. Skulle fler förare ha ett gott trafikantbeteende och följa stopplikten skulle olycksrisken minska och trafiksäkerheten öka, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.


Kvinnor är enligt undersökningen något mindre benägna att bryta mot stopplikten än män. Av kvinnorna struntade 30 procent att stanna vid stoppskylten, jämfört med 33 procent av männen.


– MC-förare är bättre på att följa stopplikten. Troligtvis beror det på att riskmedvetenheten i trafikantgruppen är högre och att de är medvetna om att de syns mindre i trafiken, avslutar Erik Kjellin.


Resultatet:

så många stannar inte...


Taxi 47% 


Personbil 33% 


Lastbil 32% 


Mc 22% 


Buss 19% 


Genomsnitt 32%