Gulf är tillbaka i Sverige. På torsdagen invigde det legendariska varumärket för olja och bränsle en helt ny bensinstation i Skellefteå, den första i Sverige sedan märket försvann 1986. Med engagerade och fristående entreprenörer som driver sina egna stationer och ett genomtänkt servicekoncept ska Gulf-kedjan på nytt etableras i Sverige med ett 100-tal bensinstationer.


–När andra automatiserar och tar bort service, då ökar vi den personliga servicen. Våra Gulf-stationer ägs av fristående entreprenörer som drivs av ett göra sina kunder nöjda, förklarar Göran Sandahl, vd för EMAB som är den medlemsorganisation av 430 fristående handlare som driver Gulfkedjan.

gulf2

 

Göran Sandahl och Kalle Lindh

Den nya Gulf-kedjan bär en modern ny design men med den gamla kända logotypen i blått, vitt och orange. Nu ska ett 100-tal stationer etableras i hela Sverige, den första i Skellefteå med Kalle Lindhs station på Mackvägen vid E4. Därefter är ytterligare ett tiotal klara för lansering under våren i Stockholms- och Göteborgsområdena, Skåne, Småland och Norrland.


Arvet från Gulfs legendariska era av service, kvalitet och nytänkande ska pånyttfödas i den nya svenska stationskedjan. I samband med premiären lanseras ett genomtänkt och unikt servicekoncept på temat "Gulf fyller tankarna med service":
– Det handlar om ett antal grundläggande servicekrav som varje station måste uppfylla, bland annat personlig hjälp när det behövs, nya tekniska hjälpmedel och lönsamma inköp på stationen. Vårt mål är att vara den lokala och personliga stationen för både företag och privatpersoner. Så ska Gulf bli den ledande stationskedjan i Sverige igen, säger Göran Sandahl.


Gulfs premiärstation i Sverige, som drivs av entreprenören Kalle Lindh i Skellefteå, kommer även att införa 24-timmarsöppet med personlig dygnet-runt-service.


– Här i Skellefteå har vi till och med tagit bort kontoautomaterna för att få tillfälle att ge våra kunder mer personlig service. Vi kommer även att erbjuda större utbud av livsmedel och storförpackningar för att det ska löna sig för våra kunder att kunna handla hos oss, berättar Kalle Lindh.