I Italien har nya vägtullsatser med lika avgifter för motorcyklar som bilar inte helt oväntat möts av protester. Nu försvarar sig de ansvariga väghållarna med att de behöver pengarna för att säkerställa lämpligt underhåll och säkerhetskrav, något som understryker likvärdigheten mellan priserna för motorcyklar och personbilar. Något som kan vara bra att känna till om du har planerat en motorcykeltur dit i sommar...
Att likställa motorcyklar med bilar är inte logiskt, inte minst på grund av det betydligt mindre slitaget som motorcyklar orsakar på vägytan i jämförelse med betydligt tyngre fyrhjuliga fordon.
Denna abnormitet bekräftas av en jämförelse med de avgifter som tillämpas i de flesta övriga europeiska länderna. I många länder kan motorcyklister köra på avgiftsbelagda vägar utan att behöva betala avgift. Så är det exempelvis i Storbritannien, Norge, Danmark och Tjeckien. I andra länder, till exempel Frankrike, Österrike, Grekland och Turkiet, är priserna för motorcyklar är inte desamma som för bilar, där rabatter för motorcyklar varierar mellan 30-50% jämfört med bilarnas vägavgifter. I några länder, t.ex. Tyskland och Nederländerna, där priserna inte är diversifierade, tas en avgift för motorcyklar ut endast på ett fåtal specifika vägavsnitt (exempelvis tunnlar och broar).
Att jämställa fordon som har en sådan stor skillnad i inverkan på de kostnader för underhåll av vägnätet är inget annat än orättvist. Dessutom, trots att motorcyklar tar upp mycket mindre plats i serviceområden (bensinmackar och vägkrogar), tillhandahålls ingen särskild tjänst för motorcyklister, såsom exempelvis låsbara skåp för hjälmar, och så vidare. Icke-standardiserade priser är redan i bruk på de italienska motorvägarna A8 och A9, som förbinder Milano med Varese och Como, där bilar som transporterar fyra eller fler passagerare får 70% rabatt (samåkning): en liknande rabattsats vore önskvärd även för tvåhjuliga fordon, särskilt längs de sträckor där, på våren och sommaren, motorcykeltrafiken är extra intensiv.