I fredags fick Fastbikes.se äran att delta i lanseringen för Training Partners nya testbana Test Track 1 vid Arlanda flygplats. En bana helt anpassad för test och utbildningsverksamhet, för såväl bilar, motorcyklar och andra fordon.
Under dagen fick jag och övriga deltagare testa på EcoDriving och andra övningar. På plats fanns även ett par motorcyklister från SMC Stockholm, som även dem tog tillfället i akt att testa på den nya banan. Och efter dagen kan jag slå fast att det här är en suverän anläggning för olika typer av motorevents. Däremot är det inte en racingbana, men det utesluter inte att man göra en massa annat skoj på banan...
–Det känns superspännande. Vårt helhetskoncept med moderna lokaler och en spännande testbana vid Arlanda flygplats tror vi kommer att locka kunder från hela norra Europa, säger Peter Olofsson, vd på Training Partner.
Varför bygger man en testbana?
– Främst av två anledningar. För det första att fordonsbranschen just nu efterfrågar en riktigt bra bana för test- och utbildningsverksamhet i Sverige. I och med banan kan vi nu erbjuda ett helhetskoncept med utbildningar och testkörningar. Den andra anledningen är att vi ser att det finns ett stort behov att fortbilda förare i säkerhet och hur man kör miljövänligt. I framtiden kommer det inte bara ställas högre krav på att bygga säkra vägar och fordon utan också på att utbilda förare. På vår nya testbana kan du testa alla typer av fordon på ett spännande och säkert sätt.
Vem ska få åka på banan?
– I första hand är det här en bana som riktar sig till företag. Banan är tänkt att utbilda människor i allt ifrån eco driving till prestandabilar. Idag utbildar vi redan alla typer av yrkesgrupper i fordonsbranschen, som till exempel säljare, chefer och mekaniker. Men även intresseorganisationer är en målgrupp.
Vilka typer av fordon är banan byggd för?
– För praktiskt taget alla typer av fordon. Allt ifrån cyklar till tunga lastbilar.
Vad är skillnaden mellan en traditionell motorbana och Test Track 1?
– När man bygger en motorbana så läggs den ofta på ett platt fält. När vi ritade Test Track 1 funderade vi ut exakt vad vi vill testa hos olika fordon och skapa utmaningar för föraren. Varje kurva, lutning och centimeter av asfalt ligger där av en anledning. Inte för att det är häftigt, utan för att det är smart. Då får man en bana med stora höjdskillnader och skarpa kurvor.
Banan är ganska kort. Varför?
– För att det är en utbildningsbana och ingen racingbana. De flesta behov täcks av att man kommer dit för att göra ett visst moment eller uppleva en bil på ett speciellt sätt. Test Track 1 är komprimerad och kompakt och innehåller många variationer på den begränsade sträckan.
Vad är nästa steg?
– Nästa steg är en terrängbana som kommer att ligga alldeles intill vår Test Track 1.
Det här kan du göra på banan:
Produktlanseringar
• Dynamiska tester
•Förevisningar
• Workshops
Förarutveckling
• Säker körning.
• Avancerad körning.
• Effektiv Sparsam Körning (Eco Driving)
Events
• Klubbar
• Kundträffar
Tester
• Jämförelser av fordon
• Chassikomponenter
• Däck
Pressvisningar
• Tunga och lätta fordon
• Motorcykel
• Motorredskap