KTM utökar Duke-familjen med en R-version encylindriga 690 Duke. Här har vi fått större markfrigång och fjädring med styvare fjädrar och med bättre justeringsmöjligheter än 690 Duke.
Hos den nya fullt justerbara upp-och-ner-vända WP-gaffeln finner vi separata justeringar hos respektive ben. Medan höger gaffelben har till uppgift att ta hand om returdämpningen sköter vänstra gaffelbenet kompressionsdämpningen. Den nya WP Monoshock-dämparen bak har separat behållare, och erbjuder ett stort antal inställningar, inklusive justering av hög och lågfarts kompressionsdämpning.
Här upges även Brembo-bromsar som ska sätta en ny standard för bromsar hos motorcyklar i denna kategori. Ett nytt radiellt monterats bromsok (M50) uppges vara 6% lättare och framför allt styvare. I kombination med den radiella bromspumpen ska en perfekt fingertoppskänsla erbjudas tillsammans med och suverän bromskraft.
Det innovativa Bosch 9M + ABS-systemet sägs vara med ett nytt körläge som kallas "Supermoto", i detta körläge kan föraren kan "låsa" bakhjulet trots att ABS-funktionen förblir aktivt hos framhjulet.