En av de mer okända och nystartade customfirmorna i Sverige vann pris som "Bästa Streetbike" på Oslo Motor Show 2012. Karlstadbaserade Rewheeled bygger om japanska hojar i huvudsak från 1990-talet i neoklassisk stil med inspiration hämtad från 50- och 60-talets caféracers och scramblers. Resultatet är unika hojar som tål att användas som brukscyklar.
Idén bakom byggena är att ta tekniskt bra motorcyklar från 1990-talet med hyfsat moderna hjuldimensioner, bromsar och vägegenskaper men med en tråkig och omodern design och ge dem ett nytt liv som attraktiva specialbyggen. Stort utbud av bra däck, lätt att få tag på reservdelar och ett bra utbud av projekthojar borgar för relativt låga byggkostnader och en hög driftsäkerhet för brukaren.
Rewheeled #1
Med två leveransfärdiga byggen, Rewheeled #1 och #3, varianter baserade på Honda CB 750 Sevenfifty påbörjas nu lanseringen. Näst på tur står en scrambler baserad på Suzuki Freewind och ytterligare en Café Racer som ska byggas på en Sachs Roadster 650.
-Med mina byggen behöver den som kör dem inte oroa sig för att bli stående längs vägen. Man kan köra ett häftigt oneoff-bygge utan att ha några större mekaniska kunskaper, säger Andreas Norum som är mannen bakom företaget.
Rewheeled #3
Rewheeled (Re-cycles Bikes Rewheeled AB) startades hösten 2011 i Karlstad av Andreas Norum. Andreas har tidigare arbetat med försäljning, destinationsutveckling och marknadsföring inom besöksnäringen i många år,men kört motorcykel sedan 1987 och byggt om sina egna cyklar i ökande omfattning sedan 1998.