Mellan 45 och 70 procent av motorcyklisterna kör över gällande hastighetsgräns, beroende på vägtyp och hastighetsgräns. Det visar en ny VTI-studie där man studerat motorcyklisters hastigheter på olika typer av vägar som fått ny hastighetsgräns.
På motorvägar med hastighetsgräns 120 km/tim och 2+1-väg med hastighetsgräns 100 km/tim har medelhastigheten för motorcyklister har ökat med drygt 3 km/tim då hastighetsgränsen har höjts med 10 km/tim. På vägar som fått sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim har medelhastigheten för motorcyklister minskat med 2–3 km/tim.
Genomgående för alla vägtyper som studerats i denna VTI-studie gäller att andelen trafikarbete som kör 30 km/tim eller mer för fort ligger på omkring 5 procent. Detta innebär till exempel att cirka 5 procent av motorcyklisterna kör 150 km/tim eller mer på motorvägar med hastighetsbegränsning 120 km/tim och på landsvägar med ny hastighetsgräns 80 km/tim kör ca 5 procent i 110 km/tim eller mer. Vad gäller hastighetsefterlevnaden på det statliga vägnätet är målet att 80 procent av trafikarbetet skall ske inom gällande hastighetsgräns.
Förändringarna är av samma storleksordning som de som tidigare beräknats för personbilar utan släp (Vadeby och Forsman, 2010). Konfidens- intervallet för motorcyklister är dock mer än 4 gånger så långt som det för personbilar utan släp, vilket innebär att det är betydligt större osäkerhet i resultaten. För 2+1 vägar och 2-fältiga landsvägar som fått sänkt hastighetsgräns från 110 till 100 km/tim är förändringen inte signifikant. För de fyra mätpunkter som studerats på landsväg som fått sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim ligger minskningen till följd av ny hastighetsgräns för motorcyklister på 2- 3 km/tim. Jämför man förändringen med resultaten för personbilar från Vadeby och Forsman (2012) var minskningen totalt sett för vägar med 90 – 80 km/tim ca 3,3 km/tim och vi kan konstatera att motorcyklisterna på dessa vägar förändrat sin hastighet i samma storleksordning.
Djupstudier som Trafikverket gjort visar att i drygt en tredjedel av dödsolyckorna med motorcyklister har hastigheten varit mer än 30 km/tim över gällande hastighetsgräns och i ytterligare en tredjedel har hastigheten varit mellan 10 och 30 km/tim över hastighetsgränsen. Detta ligger i linje med Trafikverkets strategi om ökad säkerhet på motorcykel och moped, där man betonar att för att undvika att motorcykelolyckor inträffar bör en ökad hastighetsefterlevnad bland motorcyklister vara ett prioriterat område.
Under de senaste åren har motorcyklisters hastigheter studerats dels genom mätningar av hastigheten (Vectura, 2010), dels genom djupstudieanalys av dödsolyckor (Trafik- verket, 2010b). Hastighetsmätningarna, som utfördes av Vectura AB, var en serie av mätningar som genomfördes under 2007, 2008 och 2010.
Syftet med studien var att undersöka hastighetsbeteendet hos motorcyklister samt att jämföra motorcyklisters hastighetsbeteende med bilisters. Mätningarna gjordes på sex olika geografiska områden från Luleå i norr till Malmö i söder.
Sammanlagt mättes hastigheten vid 24 olika platser. Under 2007 och 2008 genomfördes mätningarna i juni, men år 2010 genomfördes mätningarna i augusti (vecka 34). Resultaten från Vectura visar att på dessa vägar var motorcyklisterna generellt något sämre på att hålla hastigheten än bilisterna. Andelen motorcyklister som körde över gällande hastighetsgräns på dessa vägar var 66 procent, motsvarande andel för bilister var 60 procent.
Medelhastigheten beräknat över alla mätpunkter med hastighetsbegränsning 70 km/tim låg år 2010 på 73 km/tim för motorcyklister och 70 km/tim för bilister. För vägar med hastighets- begränsningen 50 km/tim var medelhastigheten för motorcyklister 59 km/tim, att jämföra med 56 km/tim för bilister.
I mätutrustningen METOR3000 definieras motorcyklar (klass MC) som fordon som har ett axelavstånd mellan 80-180 cm. I denna fordonsklass ingår även eventuella mopeder. För att särskilja motorcyklar från mopeder används den avgränsning gällande axelavstånd som tidigare använts i studien av Vectura (2010); endast fordon som klassats som MC och har ett axelavstånd över 130 cm räknas som motorcyklar.
Källa: VTI