EU-kommissionen har kommit med ett förslag som kräver kontrollbesiktning av alla motorcyklar och mopeder inom EU/EES-länderna. Trots att ytterst få MC-olyckor beror på tekniska fel och att motorcyklar är det fordonsslag som får minst underkännanden år efter år, vill man nu tvinga länderna att införa besiktning.
Förslaget innebär att en motorcykel och moped ska kontrollbesiktas första gången när det är fyra år eller äldre. Nästa besiktning ska ske vid sex år och därefter ska MC/moped besiktas varje år. För svenska knuttar innebär förslaget, om det blir verklighet, en återgång till hur det var innan besiktningen glesades ut. Utglesningen i Sverige har varken inneburit fler underkännanden eller fler MC-olyckor. SMC ser ingen anledning att gå tillbaka till detta eller att tvinga alla EU/EES-länder att införa kontrollbesiktning för MC och moped.
Sverige är det enda landet i Norden som har kontrollbesiktning av MC. Dödstalen bland svenska motorcyklister motsvarar dem i Finland och Danmark men är fler än i Norge, trots att övriga nordiska länder inte har MC-besiktning. Det finns fler exempel på att länder med kontrollbesiktning inte har bättre olycksstatistik än länder utan. Övriga länder inom EU som inte har kontrollbesiktning av MC är: Belgien, Frankrike, Malta, Irland, Grekland, Frankrike, Nederländerna och Portugal.