Svedea Motorförsäkring uppger att det på bara ett år har attraherat fler än 20 000 av Sveriges mc-ägare. Nu tackar Svedea för förtroendet och arrangerar en tävling i syfte att få fler att förverkliga sin mc-dröm. Sex blivande hojåkare får hjälp med att ta mc-kort på en intensivkurs.
Svedea erbjuder nischade försäkringar för bland annat mc. I affärsidén ligger ett äkta engagemang för mc och en ambition att bli en självklar del av mc-branschen. Att ta ansvar för återväxten av hojåkare ligger naturligt för Svedea. Därför arrangerar man nu en tävling där sex vinnare får delta i en intensivkurs som genomförs i samarbete med en trafikskola i Jönköping under två helger i september 2012. I vinsten ingår förutom kursen även mat och boende.
– Det är många som drömmer om att köra mc men som inte kommer till skott. Vi vill dra vårt strå till stacken när det gäller tillströmning av nya mc-åkare och det här är ett exempel på hur vi vill bidra, säger Pär Pettersson, VD på Svedea.
Svedea har tagit ett rejält kliv in på den svenska marknaden. Efter bara ett år har bolaget uppnått en marknadsandel som överstiger 5 %, tagit fram märkesförsäkringar för sju mc-märken däribland Kawasaki och Harley-Davidson samt lanserat anpassade försäkringar för Sveriges mc-körskolor.
– Det rullar på riktigt bra. Gensvaret från marknaden är enormt och överträffar till och med våra högt ställda förväntningar. Det är uppenbart att det har funnits en lucka att fylla när det gäller mc-försäkring i Sverige, säger Olle Molin, operativ chef, Svedea Motorförsäkring.