Den svenska motorcykelbranschen håller på att enas om i ett antal etiska riktlinjer för marknadsföring av motorcyklar och mopeder. Dessa innebär: Inget bakhjulsåkande eller omönstrade racingdäck, slicks, på allmän väg. Inte heller någon förare och passagerare utan hjälm, motorcykelställ och stövlar. Istället ska marknadsföringen av motorcyklar vara mer "fartneutral".
– Branschen måste bidra med sitt för att vi tillsammans ska uppnå det nationella mål som finns i nollvisionen avseende dödade och svårt skadade i trafiken, säger Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF.
Han är noga med att understryka att det inte kommer att införas något förbud mot marknadsföring som vädjar till fartkänslorna, däremot ska det finnas en måttfullhet och laglighet om det är en reklambild eller -film som är tagen i vanlig trafikmiljö.
– Vill man ha extrema bilder eller bilder som visar motorcykelkörning i höga hastigheter i sin reklam eller annan marknadsföring, så ska det tydligt framgå att det är bilder som är tagna på en motorbana, i tävlingssammanhang eller i samband med professionell stuntkörning, förklarar Per Johansson.
Den internationella branschorganisationen för motorcykeltillverkarna, ACEM, har gemensamt antagit ett uttalande mot marknadsföring som visar allt för aggressiv motorcykelkörning eller körning som bryter mot gällande trafikregler. Detta ligger till grund för de etiska riktlinjer som den svenska motorcykelbranschen kommer att anta under våren.
I Sverige var 305.000 motorcyklar i trafik under 2011. Totalt omkom, preliminärt, 45 personer i motorcykelolyckor 2011.