Bilprovningens besiktningsarbete bygger på åtkomsten till IT-systemen. Driftstörningarna hos IT-leverantören Tieto drabbar därför verksamheten hårt. Trots detta håller stationerna öppet och genomför besiktningar, men med papper och penna istället för datorer. Det manuella arbetet kan innebära förseningar med eventuella väntetider till följd, vilket Bilprovningen beklagar.

Tieto, som är Bilprovningens IT-leverantör, gick igår, söndagen den 27 november, ut med ett pressmeddelande om att bolaget har driftstörningar på grund av ett hårdvarufel i ett av sina svenska datacenter.

Hela Bilprovningens verksamhet drabbas av driftstörningarna. Besiktningsteknikernas arbete bygger på åtkomsten till IT-systemen och att de med hjälp av handdatorer hämtar och registrerar information om fordonen.

Trots driftstörningarna kommer Bilprovningen att genomföra besiktningar enligt alla rutiner, men i och med att uppgifter måste dokumenteras manuellt med papper och penna kommer varje besiktning att ta längre tid vilket kan skapa förseningar med eventuella väntetider till följd.

Ta med registreringsbevis och besiktningsprotokoll

För att underlätta de tillfälligt uppkomna svårigheterna ber Bilprovningen kunderna att, om möjligt, ta med registreringsbevis och senaste besiktningsprotokoll för det fordon som ska besiktas.

Driftstörningarna innebär också att tidsbokningen för närvarande inte är tillgänglig. Dock går det naturligtvis bra att kontakta Bilprovningens Kundtjänst på telefon 0771-600 800 om man har frågor.

Bilprovningens ledning beklagar den uppkomna situationen och ber om kundernas förståelse under tiden som Tieto arbetar för att avhjälpa felet. Förhoppningen är att funktionerna ska kunna återställas och återstartas i morgon tisdagen den 29 november. Mer information finns på Tietos webbplats www.tieto.se.