Under mc-mässan På två hjul 26-29 januari i Göteborg kraftsamlar inte bara mc- och mopedbransch, utan även berörda myndigheter och utbildare kring körkortsutbildning.
– Som bekant är körkortet en grundförutsättning för att köra motorcykel eller EU-moped, säger Per Johansson, VD för branschorganisationen Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund.
Körkortsfrågan är central för svensk mc- och mopedhandel. Personer som tagit vanligt körkort efter 1976 har inte per automatik även fått behörighet för mc, utan de har fått ta mc-körtkort separat för att få entrébiljett till frihetsinstrumentet.
Sedan två år tillbaka omfattas även mopeder klass 1, populärt kallad EU-moped, av kravet på behörighet, s k AM-behörighet.
– Körkortet är en investering i säkerhet – kravet på körkort för de lite snabbare mopederna ger säkrare mopedister som på sikt kan ta steget upp till säkrare motorcyklister, menar Per Johansson.
Därför är branschens gemensamma satsning, "Vägen till körkort", en egen avdelning under På två hjul. Trafikskolornas riksförbund, STR, Trafikverket, riskutbildare som Stora Holm m fl kommer att finnas samlade för att ge svar och bistå i körkortfrågor rörande mc och moped klass 1, AM.
Göteborg står som andra stad i Sverige inför en trängselbeskattning. Ett lite sundare klimat över året än i Stockholm gör att mc- och mopedhandeln tror att skattebefriat tvåhjuligt kan bli ett starkt alternativ till andrabil för pendlarhushåll.
– Vi ser en trend att hushåll väljer tvåhjuligt istället för andrabil, vi ser också en trend att allt fler mc och mopeder körs året runt i Stockholm. Troligen en effekt av trängselskatten.
– Så På två hjul kan man se allt från eldrivna mopeder och komfortabla skotermodeller till vettiga bruksmotorcyklar – sedan är det upp till besökaren själv att plocka russinen, avslutar Per Johansson.