Däckjätten Michelin och bromsspecialisten Brembo har inlett ett banbrytande samarbete för att förbättra bromsprocesser genom att kombinera sina expertområden inom däckutveckling, bromsteknik och mjukvarulösningar. Syftet med samarbetet är att använda intelligenta teknologier för att höja fordonens prestanda och samtidigt förbättra säkerhets- och komfortstandarder.
Michelin bidrar med sin omfattande kunskap inom däcktillverkning och algoritmutveckling, medan Brembo tillför sin expertis inom bromssystem, fordonsmodellering och artificiell intelligens. Ett centralt inslag i samarbetet är den innovativa datautbytet mellan Michelins Connected Solutions-mjukvara och Brembos SENSIFY®-bromssystem. Genom detta samspel ska Michelins programvara kunna ge information om däckens grepp till bromssystemet i realtid, vilket möjliggör en exakt anpassning av bromssystemen till aktuella vägförhållanden och kontinuerlig optimering av prestanda.
Innovativa teknologier i fokus
Michelin har lång erfarenhet av däcksimulering och modellering, och deras lösningar möjliggör övervakning av faktorer som däckslitage, lastfördelning och grepp i realtid. Exempel på dessa inkluderar:
Michelin SmartWear: Information om aktuellt däckslitage.
Michelin SmartLoad: Övervakning av lasten.
Michelin SmartGrip: Analys av greppvärden.
Tvärtemot vad man skulle kunna tro så ska dessa lösningar fungera oberoende av däckmärke och är inte begränsade till Michelins egna produkter. Samtidigt erbjuder Brembos SENSIFY®-system en kombination av beprövade bromskomponenter och en digital styrning baserad på artificiell intelligens. Systemets sensorer och algoritmer gör det möjligt att kontrollera respektive däck/hjul individuellt, vilket sägs leda till snabbare reaktionstider, minskad förlust av grepp och förbättrad sidostabilitet. Detta flexibla system kan anpassas till olika motorcykelmodeller och ska förbättra säkerheten under körning.
Lovande resultat från tester
Samarbetet mellan Michelin och Brembo uppges redan ha visat lovande resultat. I en första fas integrerades systemen i en virtuell miljö där Michelins algoritmer kombinerades med Brembos bromsmodeller. Den andra fasen inkluderade körtester vid Michelins forskningscenter i Ladoux, Frankrike.
Tester genomfördes under totalt 17 dagar mellan den 30 september och den 29 oktober 2024. De utfördes under kontrollerade förhållanden:
Väder: Torra och våta vägar med 0,8 mm vattendjup.
Däcktyper: Nya däck respektive däck med 2 mm återstående mönsterdjup.
Hastigheter: 50 km/h, 90 km/h, 110 km/h och 130 km/h.
Däcktryck: Nominellt och avvikande tryck.
Resultaten bekräftade vad man kommit fram till under simuleringarna:
-Bromssträckan kunde förkortas med upp till 4 meter vid användning av ABS, motsvarande ungefär längden på en genomsnittlig bil.
-Bromssystemets reaktionstid minskade markant.
-Greppförlust minimerades, och hjullåsningar inträffade inte.
-Sidostabiliteten förbättrades avsevärt.
Michelin och Brembo ser samarbetet som ett viktigt steg för att driva fordonsutvecklingen framåt. Målet är att göra framtida fordonsgenerationer både säkrare och effektivare. Båda företagen betonar vikten av innovation och samverkan för att skapa intelligenta lösningar som förkortar bromssträckor och förbättrar körkomforten.