Svedea förlänger rekordsviten och tar för sjätte året i rad hem SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder”. Resultatet står klart efter att kunder i kategorin fordonsförsäkringar fått tycka till.

SKI, Svenskt Kvalitetsindex, har offentliggjort årets kundnöjdhetsmätning i kategorin fordonsförsäkringar. Flera aktörer inom fordons-försäkring når index över 75, vilket indikerar mycket nöjda kunder. Svedea lägger återigen beslag på topplaceringen med ett rekordhögt kundnöjdhetsbetyg på hela 82,1.

Försäkringsbolaget ”Dina Försäkringar” landar på index 77,8, Länsförsäkringar 75,6, Folksam 74,0, If 72,4 och Trygg-Hansa 69,6. ”Övriga” landar på 74,8. Genomsnittet för försäkringsbolagen inom Fordonskategorin ligger på 73,7, vilket indikerar överlag mycket nöjda kunder, enligt årets SKI-undersökning. 

– Sex utmärkelser på raken talar sitt tydliga språk. Vi har hittat vårt sätt att göra skillnad. Det är egentligen inte märkvärdigare än att vi bestämt oss för att alltid ha kundens bästa för våra ögon. Men att leva upp till det kräver förstås att alla – och då menar jag verkligen alla – på Svedea gör sitt yttersta, varje dag, säger Jonas Roberts, vd på Svedea.

 

En glad och stolt vd för Svedea: Jonas Roberts.
En glad och stolt vd för Svedea: Jonas Roberts.

 

– Det handlar om att vara engagerade och bry sig om varje enskild kund när de behöver oss. Att göra det enkelt och smidigt att bli kund, att ge skadeförebyggande råd och tips, att finnas till hands om skadan är framme och inte minst att lyssna. Vi genomför löpande olika undersökningar för att ta reda på hur kunden upplever oss och hur vi kan utveckla våra tjänster och vår service, säger Roberts.

Fakta om SKI

SKI, Svenskt Kvalitetsindex, har mätt kundnöjdhet inom en rad branscher sedan 1989. Branschstudierna ger svar på vilka områden som driver kundnöjdhet och lojalitet. Datainsamlingen för årets studie pågick under oktober månad. Totalt samlades det in 6 322 intervjuer.