KTM har suddat ut gränsen mellan sport och komfort genom att ta alla fördelarna med en automatisk växellåda, men behålla sin READY TO RACE-fokus helt hos föraren.
Döpt till AMT (Automated Manual Transmission ) – eller automatiserad manuell växellåda – KTM erbjuder nu ett växellådsalternativ som uppges behålla sina sportiga egenskaper, samtidigt som den ska erbjuda förfinad användbarhet i olika körförhållanden. Exempelvis körde toppföraren Johnny Aubert med en prototypversion då han antog den stentuffa utmaningen under Iron Road Prologue i Red Bull Erzbergrodeo. Se videon nedan.
AMT låter föraren välja mellan att använda en manuell växlingsoperation i M-läge – utan koppling – eller en helt automatiserad växellåda i A-läge. När 1:ans växel väl är ilagd initieras körningen framåt genom att höja motorvarvtalet, varvid centrifugalkopplingen kopplas in och sätter motorcykeln i rörelse.
Detta gör det mycket lättare att starta i exempelvis en sluttning, dra iväg, stanna och manövrera i långsam hastighet, särskilt med en större motorcykel. Dessutom sägs det vara omöjligt att få ofrivilliga motorstopp, vilket i sig är en enorm fördel.
Till skillnad från traditionella motorcykelväxellådor har AMT växellägen P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6, där P betecknar PARK för att förhindra oönskad rullning tack vare en låsspärr hos växellådan.
Både PARK- och NEUTRAL-lägena kan endast väljas via växelpaddeln på styrets omkopplarkub, oavsett om motorn är igång eller inte, där även främre eller bakre bromsen först måste ansättas för att kunna lägga i 1:ans växel.
När det gäller växlingshastighet styrs växellådan elektroniskt via ECU och transmissionskontrollenhet. Växlingar initieras av ett elektromekaniskt växlingsmanöverdon, som vrider växeltrumman. Det betyder att skifta mellan växlar sägs ta 50 millisekunder, vilket är jämförbart med en traditionell växellåda som använder en Quickshifter+.
Men även om fördelarna med en automatiserad överföring är väl dokumenterade, ligger AMT:s partytrick i dess manuella läge.
I M-växlingsläget kan föraren målmedvetet växla genom att använda den traditionella växelspaken på motorns vänstra sida eller med paddelväxlingen hos den vänstra växelkuben. Detta gör att förare kan behålla en READY TO RACE-sportig körkänsla utan att kompromissa mellan hastighet eller smidighet. Detta har gjorts genom att noggrant konstruera AMT-växellådan för att bibehålla traditionella växellådsproportioner, tillsammans med att hålla vikten låg.
AMT-systemet tillåter också förare ett brett utbud av personliga konfigurationer, med växlingslägen som fungerar unisont med ett specifikt körläge, för att möjliggöra individuella val.
Den helt nya AMT kommer initialt att finnas tillgänglig på utvalda kommande KTM-modeller, där allt fler alternativ kommer att läggas till i sortimentet under de kommande åren.