En ny patentansökan har avslöjat att Suzuki utvecklar ett innovativt kamerasystem för motorcyklar. Det är tänkt att komplettera konventionella speglar med syftet att öka säkerheten genom att visa ett beskuret, relevant synfält som täcker förarens döda vinkel. Det är dock inte känt om och när funktionen faktiskt kommer att sättas i produktion.
Själva hårdvaruinställningen, bestående av en bakmonterad vidvinkelkamera och en TFT-instrumentdisplay, är ganska okomplicerad. Däremot har Suzuki lagt till en mer avancerad lösning för att minska problem och risker med den så kallade döda vinkeln.
Suzukis lösning här är att byta till en beskuren del som täcker den döda vinkeln, antingen manuellt eller automatiskt. Manuellt ska systemet manövreras via en styromkopplare, som ska göra det möjligt för föraren att kunna välja utsikten direkt bakom eller på vardera sidan. Automatiskt, vid körning rakt fram, är den tänkt att visa vyn direkt bakom, men när blinkers aktiveras kan den växla till en vy för att visa döda vinkeln bakom axeln, vilket möjliggör en snabb kontroll för att se om körfältet därbakom är fritt.
Patentet beskriver också förmågan för ryttaren att själva kunna zooma in exakt och justera synfältet, för att välja den döda vinkeln enligt sina egna önskemål.