Inlämnade patentansökningarna visar att den japanska tillverkaren Yamaha arbetar med utvecklingen av en eldriven sportmotorcykel designad för hög prestanda och optimerad batterikapacitet.
Vi har tidigare sett flera olika elmotorcykelkoncept från Yamaha, som bland annat presenterade konceptmodellerna PES1 och PES2 mellan 2013 och 2015. Förra året visade Yamaha även upp eldrivna sportmotorcykeln E-FV.
Yamahas nuvarande patentansökan visar en elektrisk motorcykel med en klassisk chassidesign som kombinerar en fackverksram med en dubbelsidig svingarm.
En nyckelfunktion i den nya designen är luftkylningen av batterierna. Medan många högpresterande elmotorcyklar har vätskekylda system, väljer Yamaha luftkylning, för att minska vikten och komplexiteten.
Styrelektroniken och batterihanteringssystemet är inrymt i den övre delen av batteriet. Laddaren är integrerad under sadeln för att spara utrymme.
Den exakta prestandan för den planerade elmotorcykeln är för oss okänd i skrivande stund. Yamaha har sedan tidigare redan en egen avdelning för elektriska drivsystem, som levererar motorer från 35 kW (47 hk) till 350 kW (476 hk). Med många års erfarenhet och utveckling inom området, med ett antal elskotrar ute på marknaden, verkar det bara vara en tidsfråga innan Yamaha tar steget in på marknaden för större, starkare elmotorcyklar.