Tidigare under veckan höll Honda Motor Co., Ltd. en pressbriefing om företagets satsning på elmotorcyklar. Där framgick bland annat att Honda reviderat sitt årliga försäljningsmål för elmotorcyklar för 2030 till 4 miljoner enheter, en ökning med 500 000 enheter från vad de tillkännagav i september förra året. Totalt är planen att Honda ska lansera 30 nya elmotorcyklar till 2030.
I år började Honda försäljningen av tre nya eldrivna tvåhjulingar inklusive Honda Cub e: i Kina och elskotern EM1e i Japan och Europa.
Dessutom kommer Honda att introducera en ny modell globalt 2024, baserad på SC e: Concept, som nyligen visades på JAPAN MOBILITY SHOW 2023, som kommer att följas av "FUN-orienterade" modeller och plug-in elektriska modeller år 2025. Dessutom kommer Honda att introducera elektriska modeller i olika kategorier som supersport, naken, offroad, minihojar för barn och motocross-/enduromodeller, och påskynda sina initiativ för att bygga ett komplett utbud av elektriska modeller genom att ta ett proaktivt tillvägagångssätt för att introducera totalt mer än 30 elektriska modeller fram till 2030.
För nya modeller som ska lanseras 2026 kommer Honda att installera en telematikstyrenhet (TCU) och ytterligare utveckla sina trådlösa anslutningstjänster. I framtiden kommer data som erhållits och ackumuleras från både ICE- och elektriska modeller att användas för att förstå kundernas behov baserat på data om hur dessa motorcykelmodeller används.
När det gäller batterier, utöver litium-jon-batterier som används i elektriska modeller som för närvarande finns på marknaden, har Honda utvecklat litium-ferro-fosfat (LFP)-batterier och planerar att introducera dessa från 2025. Med en mängd olika batterier, var och en med olika styrkor i termer av effektområde och kostnad, kommer att göra det möjligt för Honda att tillgodose ett bredare utbud av användningsområden och utöka utbudet av produktvariationer.
År 2030 kommer Honda att sträva efter att minska tillverkningskostnaden av elmotorcyklar med 50 % jämfört med kostnaden för närvarande tillgängliga elektriska modeller, med utbytbara batterier. För detta ändamål kommer Honda att introducera plug-in-modeller, optimera battericeller, öka effektiviteten genom att använda gemensamma moduler och öka produktionseffektiviteten genom olika åtgärder som att producera i särskilda fabriker som är dedikerade till produktion av elektriska modeller.
För elektrifieringen av sina motorcyklar investerar Honda 100 miljarder yen under 5-årsperioden från 2021 till 2025, och kommer att investera ytterligare 400 miljarder yen under 5-årsperioden 2026 till 2030, till totalt cirka 500 miljarder yen över 10 år före slutet av decenniet.