Honda E-Clutch, först ut som tillval hos 2024 års CBR650R och CB650R.
Honda E-Clutch tar delar av tekniken och prestandan hos quickshifters, manuellt manövrerade kopplingar och Hondas Dual Clutch Transmission-teknologi för att skapa en unik blandning av dessa väl beprövade metoder. Det ultrakompakta systemet väger endast 2 kg och själva kopplingen och växellådans hårdvara skiljer sig inte från en konventionell motorcykel, vilket underlättar genomförbarheten av framtida applikationer.
I drift är Honda E-koppling enkelheten i sig, och tar bort behovet av att använda kopplingsgreppet för att växla antingen upp eller ner. Föraren behöver bara använda växlingspedalen för ultrasnabba, konsekventa växlingar, vilket ger ökad körglädje vid sportig körning. Kopplingsgreppet behövs inte heller när man drar iväg eller stannar. Systemet blir aktivt så snart motorn slås på och hanterar båda scenarierna smidigt, samtidigt som det sägs ta bort möjligheten att motorn stannar ofrivilligt när den är i drift, vilket ska ge extra bekvämlighet och sinnesfrid vid exempelvis stadskörning med ständiga starter och stopp.
Om föraren så önskar går det att använda kopplingsgreppet precis som vanligt när som helst. Honda E-Clutch låter också föraren välja en "manövreringskänsla" för att ställa in styrkan på kraften som krävs hos växelspaken för att göra en växling. Tre inställningar är tillgängliga: HARD, MEDIUM och SOFT.
Honda E-Clutch reglerar kopplingens i- och urkoppling baserat på ett antal parametrar, inklusive fordonshastighet, gasspjällets öppningsvinkel, motorvarvtal, tryck på växelpedalen, balansaxelns rotationshastighet och aktuellt växelläge. När kopplingen är i- eller urkopplad kontrolleras även motorns tändning och bränsleinsprutning, vilket resulterar i mjuk, ryck-fri växling i alla situationer.