Motorcykelentusiasten, MC-polisen, roadracing-fantasten och Isle of Man TT-föraren Björn ”BG” Gunnarsson är bland annat innehavare av det nordiska rekordet på Isle of Man, med en snittfart på 198,7 km/h, runt den 6 mil långa ”Mountain Course”. Under senaste sju åren har Björn bidragit som entusiastisk testförare och frilans-skribent hos Allt om MC. Nu gasar han vidare hos Fastbikes.se.
Varmt välkommen till Fastbikes.se, Björn! Vilket är ditt bästa MC-minne?
Hmm, det måste naturligtvis involvera något av mina sex år som förare runt The Mountain Course på Isle of Man. Det var häftigt att få vara en kugge i det mer än hundraåriga maskineri som TT-tävlingarna utgör och uppleva magin inifrån. Banans utmanande layout kan jag fortfarande redogöra för i detalj, men kanske är det ändå alla människor jag lärde känna under de där åren gjort störst avtryck. Det korta och kanske lite tråkiga svaret får nog trots allt bli min niondeplats i TT-tävlingarna 2016 som jag räknar som min främsta tävlingsmässiga merit.
Vad är det bästa med motorcyklar?
Framförallt är det ett intresse som är så brett att det är svårt att tröttna på. Det omfattar ju alltifrån hojbyggen och teknikutveckling till resor och tävling. För egen del ger känslan när jag försöker behärska en MC precis på gränsen till vad jag klarar av, en kick jag inte hittat motstycke till någon annanstans i livet.
Hur ser din perfekta motorcykeldag ut?
Den kan se ut på tusen olika sätt eftersom det finns så mycket som är kul med hojar. Den minsta gemensamma nämnaren är just bara att jag får köra motorcykel i någon form.
Vad skulle du vilja testa på i motorcykelväg?
Jag brukar skoja om att det finns "viewers" som pratar och drömmer om allt de vill göra, men i slutänden nöjer sig med att titta på andra som gör det de drömmer om. Sedan finns det "doers" som gör slag i saken. Jag tror att jag kan räkna mig till den senare kategorin. Att tävla i Isle of Man TT var en barndomsdröm som jag bockat av. Den här säsongen är målet att bredda körförmågan till löst underlag genom att ställa upp i Gotland Grand National eftersom det också är ett gammalt mål att få uppleva som förare. Sedan kommer det så klart alltid nya mc-modeller som är kul att testa. Det finns några berömda racerbanor kvar i världen som jag ännu inte kört på. Ett relativt outforskat område för mig är annars resor med hoj. Det är ett intresse som har fått stå tillbaka eftersom jag lagt all tid och alla pengar på tävlandet till dags dato. Men man ska väl ha något att se fram emot när man blir gammal också tänker jag.
Vad kommer du att bidra med till Fastbikes.se?
Jag har sju års erfarenhet som testförare och frilans-skribent på förlaget Albinsson & Sjöberg som gav ut Allt om MC fram till i somras när den tidningen såldes vidare. Villkoren för mc-journalistiken är jag alltså inte helt obekant med. Framförallt tror jag dock att jag har en ganska gedigen erfarenhetsbank att dela med mig av när det gäller motorcyklar i allmänhet och sporthojar i synnerhet, inte minst efter alla år på tävlingsbanorna. I mina texter försöker jag bottna i egna erfarenheter, tankar och åsikter på ett sätt som jag tror skapar en igenkänningsfaktor för läsarna i det jag skriver.
Framöver kommer vi kunna njuta av Björns fartfyllda och entusiastiska alster här på Fastbikes.se. Redan om några dagar kommer vi bland annat kunna läsa mer om Björns förberedelser inför debuten i Gotland Grand National 2023, som körs i slutet av nästa vecka (27/28 oktober).
I MCPODDEN avsnitt 12 kan du höra mer om Björn ”BG” Gunnarsson.