Istället för att satsa helt och hållet på egen teknik har ett avtal tecknats mellan motorcykeltillverkarna Honda, Yamaha, Piaggio (där även Vespa, Moto Guzzi och Aprilia ingår), och KTM AG (där även Husqvarna Motorcycles och GASGAS ingår) valt att satsa på ett samarbete kring utbytbara batterier till motorcyklar och lätta elektriska fordon.
En självklarhet skulle man kunna tycka. Precis som det borde vara hos elcyklar och bilar. Tänk dig att du glider in på ”bensinmacken” och istället för att fylla på bensin, så skiftar du till ett fulladdat batteri. Ungefär som du kan göra med gasol-flaskor. Och när detta blir verklighet kommer sannolikt ännu fler få upp ögonen för motorcykelns förträfflighet som pendlarfordon (och få ett roligare liv på köpet).
Nu har några av världens motorcykeltillverkare valt att göra en gemensam satsning, i ett batterikonsortium, för att just detta skulle kunna bli verklighet inom en hyffsat snar framtid.
Inom ramen för klimatavtalet i Paris och övergången till elektromobilitet tror grundarna av konsortiet att tillgängligheten av ett standardiserat utbytbart batterisystem både skulle främja en omfattande användning av lätta elektriska fordon och bidra till en mer hållbar livscykelhantering av batterier som används inom transportsektorn. Genom att utöka sortimentet, förkorta laddningstiden och sänka fordons- och infrastrukturkostnaderna kommer tillverkarna att försöka svara gentemot kundernas främsta önskemål inför framtiden med allt fler eldrivna fordon.
Syftet med konsortiet är därför att definiera de standardiserade tekniska specifikationerna för det bytbara batterisystemet för fordon som tillhör den så kallade L-kategorin. mopeder, motorcyklar, trehjulingar och fyrhjulingar. Genom ett nära samarbete med intresserade partners och nationella, europeiska och internationella standardiseringsorgan kommer medlemmarna av konsortiet att vara involverade i skapandet av internationella tekniska standarder.
Konsortiet startar sin verksamhet i maj 2021.