Sveriges MotorCyklister, SMC och medlemstidningen MC-Folket genomförde hösten 2020 ett bromstest med äventyrshojar på grus. ABS-bromsarna ledde alltid till mer kontrollerade inbromsningar oavsett om föraren var en rutinerad grusförare eller nybörjare på grus. Testet visade att ABS-bromsarna är överlägsna för att kunna göra en kontrollerad inbromsning, oavsett tidigare erfarenhet. ABS-bromsarna ger också kortare bromssträckor.
En femtedel, 20 200 kilometer, av det svenska vägnätet är grusväg. Att köra motorcykel på grusvägarna blir allt mer populärt liksom motorcyklar anpassade för dessa vägar. För SMC är det därför viktigt att testa säkerhetssystem på grus.
- ABS-bromsarna är fortfarande överlägsna för att kunna göra en kontrollerad inbromsning, oavsett tidigare erfarenhet. ABS-bromsarna ger också kortare bromssträckor. I en paniksituation kan ingen bromsa bättre utan ABS, oavsett erfarenhet. Det gör att föraren undviker att köra omkull vilket kan orsaka andra allvarliga följdskador, säger Jesper Christensen, SMC.
Testerna visade stora skillnader mellan förarnas tidigare erfarenhet. Bromssträckan var nästan dubbelt så lång för nybörjaren jämfört med grusfantasten. Det beror på att man inte vågar bromsa av rädsla för att låsa hjulen. Det betyder samtidigt att när den rutinerade föraren stannat sin motorcykel i 50 km/h kör den oerfarne i 34 km/h och riskerar därmed att krocka med hindret man vill undvika.
- Testet visar att det är viktigt att utbilda förare i att bromsa på både grus och asfalt. Efter testet har SMC inlett ett arbete för att få motorcyklister att delta på kurser där man får lära sig att hantera en MC på grusväg. Vi planerar att genomföra 50 kurser över hela Sverige under 2021, fortsätter Christensen.
Testet visade på små skillnader i bromssträcka vid val av körinställning Street ABS eller Offroad-ABS och körde på landsvägs- eller offroaddäck. Bromssträckan blev bara någon meter längre. Däremot påverkades stabiliteten i motorcykeln.
- Dagens moderna standard ABS system är så bra att stabiliteten och bromskraften fungerar på en grusväg även om inställningen är för asfaltväg. Det gör det enklare att svänga och göra en undanmanöver vid en kraftig inbromsning, säger Jesper.
SMC och MC-Folket gjorde det första testet 2011 då många ansåg att ABS-bromsar skulle vara sämre att bromsa med på grus. Testet visade motsatsen, ABS-bromsarna gav både kortare bromssträckor och stabilare motorcyklar. Sedan dess har motorcyklarna och deras säkerhetssystem utvecklats samtidigt som äventyrshojarna som körs både på asfalt och grus blivit väldigt populära. I testet 2020 jämfördes effekt utifrån val av däck, fordonsinställning (grus eller asfalt), med eller utan ABS samt utifrån förarens tidigare erfarenhet. Inbromsningar och undanmanövrar gjordes i 50 km/h.
Källa: SMC, MC-Folket