En väsentlig överträdelse innebär vanligtvis fortkörning, men kan också innebära exempelvis körning mot rött ljus eller att man rattsurfat med mobilen i handen i samband med körning. En väsentlig överträdelse står för mer än hälften av alla beslut om körkortsåterkallelse.
– Hälften av alla bilister kör för fort på våra vägar. Att återkallelserna ökar bekräftar den dystra bilden. Vi behöver alla gemensamt ta eget ansvar och följa trafikreglerna. Vi måste vända trenden med fler omkomna i trafiken, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.
Antal återkallade |
2017 | 2018 | Återkallelsegrunden betyder i huvudsak |
Återkallelsegrund 1 | 5 694 | 5 746 | Rattfylleri |
Återkallelsegrund 2 | 209 | 185 | Smitning |
Återkallelsegrund 3 | 707 | 545 | Flera mindre överträdelser |
Återkallelsegrund 4 | 17 240 | 18 234 | En väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning |
Återkallelsegrund 5 | 1 620 | 1 662 | Opålitlighet i nykterhetshänseende |
Återkallelsegrund 6 | 150 | 182 | Allmän brottslighet |
Återkallelsegrund 7 | 5 029 | 5 503 | Medicinska skäl |
Återkallelsegrund 8 | 3 769 | 4 161 | Ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov |
Samtliga* | 32 736 | 34 617 |
*Ett körkort kan återkallas på flera grunder. Eftersom det kan finnas flera grunder för en och samma återkallelse blir totalsumman lägre än om man räknar ihop antalet för alla återkallelsegrunder.
Ökning av antalet varningar
Under 2018 intensifierade Transportstyrelsen arbetet med att varna bilister som begår trafikbrott. En varning utfärdas vid mindre trafikförseelser där det inte är aktuellt att återkalla körkortet men det ändå är motiverat med en åtgärd. Transportstyrelsen varnar för att markera mot trafikfarliga beteenden.
Under 2018 utfärdade Transportstyrelsen 9 426 varningar. Det motsvarar en ökning med 142 procent jämfört med föregående år då det utfärdades 3 887 varningar.
– Vår förhoppning är att varningarna ska ha en förebyggande effekt, att man som bilist får insikt om att man riskerar körkortet och därför avstår från att fortsätta bryta mot trafikreglerna. Det är för tidigt att dra slutsatser kring ett utökat varnande men målet är naturligtvis att få ner olyckstalen i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam.
Källa: Transportstyrelsen