Undersökningen genomfördes mellan den 4 juni och den 3 juli. Den har skett under en begränsad tid, vanligen en till två timmar, vid en eller flera vägsträckor inom orten. Totalt har 31 843 fordon observerats under 42 mätningar på 20 orter runt om i landet.
– Det är tydligt att den skärpta lagen från 1 februari har haft effekt. Färre kör med handhållen mobil, jag tror att man tänker till en extra gång innan man svarar i luren eller kollar sms:et samtidigt som man kör. Risken att få böter spelar säkert in men minst lika viktig är nog debatten som har varit i samband med regelskärpningen, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Bland privatbilister var den handhållna mobilanvändningen i genomsnitt 4,1 procent, bland lastbilsförare var den 8,6 procent och bland bussförarna 2,8 procent. Taxiförare använde handhållen mobil i något högre grad än andra personbilsförare, 4,9 procent av de observerade taxiförarna använde handhållen mobil.
Totalt 1 396 lastbilar, 419 bussar och 268 taxibilar observerades. Uppdelningen mellan olika fordonslag redovisas endast på nationell nivå, eftersom antalet observationer per ort är relativt litet och den statistiska säkerheten därmed låg gällande yrkestrafiken på respektive ort.
Sverige införde den 1 februari som sista land inom EU ett tydligt förbud mot att köra bil med handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning.
Ort |
Totalt observerade |
Använder handhållen mobil, % |
Eskilstuna |
3971 |
1,4 |
Falun |
2111 |
1,8 |
Hässleholm |
3016 |
1,8 |
Katrineholm |
1786 |
6,4 |
Kristianstad |
796 |
3,0 |
Kvidinge, Åstorp |
325 |
9,5 |
Laholm |
1490 |
9,7 |
Linköping |
1287 |
3,8 |
Malmö |
1082 |
3,1 |
Mjölby |
333 |
2,7 |
Motala |
1062 |
1,8 |
Norrköping |
335 |
5,1 |
Skövde |
901 |
4,2 |
Stockholm, Huddinge |
1000 |
2,2 |
Sundsvall |
4048 |
5,6 |
Umeå |
2599 |
2,5 |
Västervik |
294 |
4,1 |
Västerås |
1778 |
9,2 |
Örnsköldsvik |
1528 |
8,2 |
Östersund |
2101 |
1,4 |
Källa: Motormännen