Utsläppen från vägtrafiken minskade med upp till 2 procent under förra året, tack vare nya och energieffektiva personbilar och en ökad användning av biobränsle. Men det räcker inte för att nå klimatmålet 2030. För att klara målet på 70 procent behöver utsläppen minska med 8 procent varje år.
 

Törstiga bilar måste bytas ut
För att klara klimatmålet behöver personbilsflottan förnyas, eller ersättas med motorcyklar. Gamla och bränsletörstiga fordon måste användas mindre eller skrotas och ersättas av nya bränslesnåla fordon. Under 2017 minskade växthusgasutsläppen med 260 000 ton, mycket på grund av nya och bränsleeffektivare fordon. Det är elbilarna som nu står för minskningen medan bensin- och dieselbilarna ökar utsläppen. 

Minskningen av koldioxidutsläpp från nya bilar har planat ut
Målsättningen är att nytillverkade bilar ska bli mer och mer koldioxidsnåla. Men skillnaden mellan nya bilar från 2016 och 2017 var ändå knappt märkbar. I snitt släppte nya bilar nästan ut samma mängd koldioxid 2016 som 2017: 123 gram per kilometer. För att nå klimatmålet behöver koldioxidutsläppen komma ner till 95 gram per kilometer till 2021, för att sedan minska ytterligare.

– Nybilsförsäljningen av personbilar har ökat kraftigt under de senaste åren. Förra året registrerades mer än 70 000 personbilar fler jämfört med 2014. Ökningen får naturligtvis påverkan på de totala utsläppen från vägtrafiken, säger Bo Magnusson, stf direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

Andelen biodrivmedel behöver öka ytterligare
Andelen biodrivmedel i vägtrafiken ökade från 19 till 21 procent under 2017. Biodiesel står nu för 85 procent av den totala mängden drivmedel. Detta resulterade i att växthusgasutsläppen minskade med cirka 400 000 ton under 2017.

– Det är oroväckande att utsläppsminskningen tillfälligt stannat av. Vi behöver alla göra mycket mer för att minska utsläppen snabbare, inte minst vid nybilsköpen, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

För att Sverige ska nå klimatmålet 2030 måste utsläppen från inrikes transporter minska med 70 procent. Det innebär att det måste ske stora förändringar i samhället och transportsystemet. Städerna behöver byggas tätare och möjligheterna att resa med kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka. Dessutom behöver andelen elektrifierade, tysta och utsläppsfria fordon öka.

Om fler valde att köra motorcykel, istället för att ensamma köra till och från arbetsplatsen i bil, skulle även trängseln i trafiken i och kring storstäderna minska kraftigt, vilket i sin tur skulle påverka miljön positivt. Samidigt skulle folk må bättre och bli mycket trevligare och gladare. Det är i alla fall vi på Fastbikes.se övertygade om.

Fördelning av koldioxidutsläppet för nya personbilar registrerade under 2013–2017.

Källa: Trafikverket