Suzuki har sent omsider meddelat att GSX-S1000 och GSX-S1000F uppdateras ytterligare en del inför 2017 års säsong, där GSX-S1000 nu uppges erbjuda 150 hästkrafter som bäst vid 10,000rpm (istället för tidigare 143.5 hk), tack vare nya ventilationshål hos vevhuset, medan en ny slirkoppling bidrar till mjukare nedväxling. I samma veva sägs också maximalt vridmoment ha ökat till 108Nm vid 9,500rpm.
Förändringarna omfattar även den kåpförsedda GSX-S1000F, som använder samma motor och chassi som sitt nakna syskon, men som nu fått ändringar hos fjädringsinställningar och som med sin vindtunnelutvecklade kåpa uppges ha förvandlat motorcykeln till en mångsidig sporthoj.
Båda modellerna har också ett tre-läges antisladdsystem, som kan stängas av, liksom Brembo monoblock bromsok och ABS, en lättvikts ram som parats med svingarmen från föregående generationens GSX-R1000, och fullt justerbar KYB-fjädring.