Spirit Motorcycles är ny motorcykel-tillverkare som har bildats av killarna från T3 racing och Spirit of the Seventies. De har lanserat fyra nya modeller, påklädda GP Sport och GP Sport R samt nakna GP Street och GP Street R, som alla kommer att tillverkas i Storbritannien. Street är i själva verket en naken version av GP Sport, och R-modellerna har en kraftfullare motor och häftigare elektronikpaket. I det första skedet kommer respektive modell att produceras i 50 exemplar.
GP-Sport är klädd i läckert designade kolfiberkåpor, och därunder återfinns själva hjärtat hos GP-Sport (precis som hos övriga modeller), som är en 749 kubiks 4-takts 3-cylindrig radmotor som härstammar från Triumphs 675-motor. Spirit har förlängt slaglängden från 49.6mm till 55mm. I själva verket, Spirit påpekar att de har gjort så mycket arbete på motorn så i stort det enda som är kvar från Triumph är motorkåporna. Som en del av jakten på mer kraft har kompressionsförhållandet ökats från 13,1: 1 på 675 till 13,5:1 på standardmodellerna och 13.8:1 hos R-modellerna. Detta har resulterat i en effektökning från 126 hästkrafter vid 11,900rpm till 156 hästkrafter vid 14.200 hos standardmodellerna medan R-modellerna uppges ha en maxeffekt på 180 hästkrafter vid 13200 rpm.
Kombinerat med fullt justerbar chassi – med justerbart styrhuvud, svingarmsinfästning, bakhjulsaxel och länkarm – erbjuds mängder av justeringar - styrvinkel, försprång, offset, hjulbas och höjd (ride height).
GP Sport (R) sägs väga in på 140kg och här finns godis i mängder, som exempelvis porgrammerbar MoTex ECU-enhet, med ett gäng givare och potentiometers som erbjuder föraren mängder av kontroll- och justeringsmöjligheter. Vi finner även fullt justerbara fjädringskomponenter tillsammans med grymt läckra bromsar och kolfiberhjul, där själva grundspecifikationen varier lite mellan ”standard” och R-versionerna.
LÄNK: Mer fakta om Spirit GP Sport
LÄNK: Mer fakta om Spirit GP Sport R
LÄNK: Mer fakta om Spirit GP Street
LÄNK: Mer fakta om Spirit GP Street R