Efter en tids ovisshet är Gas Gas åter på gång, och på motorcykelmässan EICMA presenterade det spanska tillverkaren sina helt nya enduromaskiner, tvåtaktsmaskinerna EC250 och EC300 och nya trialmaskinen Gas Gas TXT GP. Modellerna symboliserar omstarten och förnyelsen av varumärket.
Förutom olika cylinderstorlekar är de två enduromodellerna, EC250 och EC300 identiska. Här har vi en ny huvudram av krom-molybden, med bakram av aluminum, där chassit med dess Kayaba-fjädring har fått reviderad geometri, ny motor och en till synes ändlös lista av nya komponenter. Modellerna ska erbjuda häftigare prestanda än någonsin tidigare och där chassit erbjuder stabilitet men också sägs vara synnerligen kvickstyrt. Gas Gas uppger 106 kilograms torrvikt. En annan bra detalj är att modellerna kommer med både kick och elstart.
Fjädringen fram erbjuder 305 millimeters fjädringsväg och fullständiga justeringsmöjligheter, medan stötdämparen bak har 298 millimeters fjädringsväg och även den erbjuder justering av såväl fjäderförspänning som returdämpning och låg-/och högfarts kompressionsdämpning. Hjulbasen uppges vara 1480 millimeter och bensintanken ska rymma 9,5 liter.
Gas Gas valde den prestigefyllda EICMA-utställningen för att visa sina nya produkter för nästa säsong, med presentationen av sina nya EC/XC-modeller och nya trialmaskinen Gas Gas TXT GP, en specialversion som lär få det att vattnas lite extra i munnen hos trialfantaster.
Presentationen av Gas Gas nya enduromodeller utfördes av Iván Contreras, VD & grundare av Torrot-koncernen, tillsammans med Miki Arpa och Quim Riera, som haft delat ansvar för utvecklingen av de nya enduromaskinerna, och Jonathan Barragán, varumärkets VM-förare.
Besökarna som gästade Gas Gas utställning i Milano hade möjlighet att njuta av Gas Gas enduromaskiner i en virtuell verklighet, genom att ”bli” Miki Arpa för en dag, bakom styret på en Gas Gas EC300, tack vare VR-headsetet (Virtual Reality) och en programvara speciellt utvecklad för årets EICMA.