Under tisdagen presenterade KTM sina senaste Adventure-modeller, där KTM 1090 Adventure och KTM 1090 Adventure R uppges vara lättare att köra och mer äventyrsanpassade än någonsin tidigare.
KTM 1090 Adventure har flerläges antispinn och ABS som standard, och motorn är byggt med samma toppmoderna teknik som KTM:s 1290 SUPER ADVENTURE-modeller. Även om denna V-twin är lite mindre, levererar den fortfarande 125 hk (92 kW) på topp. Och det finns även en 35 kW-version som är A2-kompatibel.
Fjädringen från WP utgörs av 43-millimeters upp-och-ner-vänd framgaffel med 185 mm fjädringsväg medan stötdämparen bak erbjuder 190 mm fjädringsväg. Fram finner vi dubbla radiellt monterade fyrkolvsok från Brembo som hejdar motorcykelns framfart, tillsammans med ett dubbelkolvsok bak. ABS-systemet går att stänga av, och har dessutom ett särskilt offroadläge. KTM uppger 205 kg torrvikt.
KTM 1090 ADVENTURE R är lite extra av allt. Här finner vi lite maffigare fjädring. Framgaffeln från WP är en 48-millimeters-modell som precis som stötdämparen bak erbjuder 220 millimeters fjädringsväg. Här finner vi även trådekrade hjul, istället för de gjutna hjulen hos basmodellen. I övrigt så använder denna motorcykel samma state-of-the-art-teknik som KTM 1290 ADVENTURE R. Tanken rymmer 23 liter och KTM uppger en torrvikt på 207 kg.