BMW skakade om motorcykelvärlden rejält när S 1000 RR lanserades under 2009. Under årens lopp har modellen uppdaterats i flera omgångar. Nya BMW S 1000 RR har optimerats ytterligare.
Nu levereras S 1000 RR med DTC Dynamic Traction Control som standard. S 1000 RR:s vätskekylda fyrcylindriga radmotor erbjuder 199 hk vid 13,500 varv, och ett maximalt vridmoment på 113 Nm vid 10,500 varv per minut. Trots denna höga nivå av prestanda, uppfyller fortfarande S 1000 RR EU-4-standarden.
De tre körprogrammen "Rain", "Sport" och "Race" ska ge en optimal samordning av elektriska gasreglaget, ABS och ASC. DTC Dynamisk Traction Control och ABS, som båda nu är standard, ger ännu större säkerhet också.
Dessutom finns tillvalet Pro Riding Modes med sina två individuella lägen - "Slick" och "User Mode" samt ABS Pro med sin lutningslägessensor. Och vidare kommer RR med en rad andra system: tillvalet Pro Shift Assistant gör att du kan växla upp eller ner utan att röra kopplingen eller lätta på gasen, Launch Control gör dig extra snabb i starten och Pit Lane Limiter underlättar att hålla farten i bandepån.
The new BMW S 1000 RR – virtually perfect yet still optimised.
- Adaptation to EU4 requirements.
- ABS Pro as a new element of the optional equipment item “Riding Modes Pro”.
- DTC as standard.
- The new RR now as standard as a single-seat model with passenger seat cover. The optional passenger package is available free of charge as an alternative.
- Well-established colour concepts Racing Red non-metallic/Lightwhite non-metallic and BMW Motorsport (Lupine Blue metallic/Lightwhite non-metallic/Racing Red non-metallic), though in a new design.
- New colour variant Granite Grey metallic/Blackstorm metallic.
Design Option Wheels with red rim lines now included as standard as part of the colour concepts Racing Red non-metallic/Lightwhite non-metallic and BMW Motorsport.