Nya BMW G 310 R - den första BMW-roadstern under 500 kubik. BMW G 310 R är framställd för att varken ha för lite eller för mycket av något, och erbjuder precis just vad som behövs - dynamisk prestanda och komfort, för körning både i stan och ute på landsbygden. Är det här den perfekta motorcykeln för motorcyklister i landet lagom?

BMW menar att G 310 R är essensen av körglädje. Den skapades för att vara smidig att hantera och samtidigt sportig. Motorcykeln är samtidigt lätt, och med en 313-kubiksmotor som erbjuder 34 hästkrafter vid 9 500 v/min och maximalt 28 Newtonmeter vridmoment vid 7 500 v/min.

 P90202623 highRes_bmw-motorrad-g-310-r

G 310 R har tydliga drag från dess större syskon S 1000 R. Den sportiga strålkastarkåpan med dess kraftfulla strålkastare, dynamiska linjerna hos bränsletanken och de typiska roadsterlinjerna. Den korta sadeln förstärker roadsterstuket hos bakdelen. Guldeloxerad framgaffel och bromsok förhöjer känslan av kvaliteten hos modellen. En annan höjdpunkt är den väldetaljerade aluminiumsvingarmen. Urfräsningarna ska ge låg vikt medan stagen bidrar med stabilitet.

P90202616 highRes_bmw-motorrad-g-310-r

Den en-cylindriga fyrtaktsmotorn, på 313 kubikcentimeter med den ovanliga bakåtvinklade cylindern och cylindertoppen som har roterats 180° sänker tyngdpunkten och förskjuter den i riktning mot framhjulet. Till följd av detta lär G 310 R vara flexibel och lätt och smidig att hantera. ABS är standard hos G 310 R, och modellen uppges väga in på 160 kg fulltankad.

P90202633 highRes_bmw-motorrad-g-310-r

 

P90202738 highRes_bmw-motorrad-g-310-r

 

 

Motor

Vattenkyld, encylindrig 4-taktsmotor, fyra ventiler, två överliggande kamaxlar, torrsumpssmörjning

 

Generator

Generator 330 Watt

 

Växellåda

Synkroniserad 6-växlad transmision integrerad hos motorn.

 

Ram

Bultad stålram, motor bärande enhet, bakram av stålrör.

 

Bakfjädring

Pressgjuten aluminiumsvingarm, direktverkande enkelstötdämpare, justerbar fjäderförspänning