Husqvarna har presenterat 2016 års Supermoto-maskin FS 450, som kommer att dyka upp hos återförsäljare i slutet av september. Och givetvis är modellen fullsmetad med den mest avancerade Husqvarna-tekniken.

Inför 2016 har modellen fått en ny krommolybdenstål-ram. Resultatet lär vara förbättrad hantering och precision, samtidigt som den sägs leverera en utmärkt känsla till föraren. Denna nya design, tillsammans med en hög med högkvalitativa fjädringskomponenter från WP resulterar i en viktbesparing på 380 gram jämfört med 2015 års FS 450.

Engine FS-450

Samtidigt är den nya bakramen tillverkad av ett kompositmaterial som till 30% består av kolfiber och har en tredelad konstruktion, som är 1 kg lättare än dess tidigare motsvarighet. Nu väger ramdelen bara 1,4 kg, samtidigt som den är kortare och kompaktare för att ge kraftigt förbättrad ergonomi.

Frame-FS450

Den nya gjutna aluminium-svingarmen har fått en ny utformning för optimal styvhet för att förbättra däcksgrepp och körkänslan. Den uppges vara 250 gram lättare.

Husqvarna 450_FS_90degree

Den 63 hästkrafter starka SOHC 450-kubikaren, den starkaste Husqvarna 450-supermoto-motor som företaget utvecklat, är mindre, lättare och har konfigureras för att erbjuda optimal viktcentralisering i den nya chromolystål-ramen.

Husqvarna 450_FS_Fender_Front

Den nya motorn är nu 23 mm kortare, 23 mm smalare och 9 mm lägre. Varje intern komponent har reviderats för att minska vikten med 1,8 kg för en totalvikt på 27,8 kg.

Husqvarna 450_FS_rear_right

SOHC-topplocket har också gjorts om för att nu vara 350 g lättare och med optimerade förbränningskammare och portar. Vevaxeln har 10% mer tröghet och har flyttats 9 mm bakåt och 7 mm högre. Det nya vevhuset är nu betydligt mer kompakt och lättare.

FS 450 har en lättare och mer kompakt 5-stegad växellåda som är 8 mm smalare och 350 g lättare än den tidigare generationen. APTC-slirkopplingen förhindrar bakhjuls instabilitet, hoppande och låsning vid kraftig nedväxling och inbromsning. Detta gör det möjligt för maximal kontroll och perfekt Supermoto-sladdande. Hydraulsystemet från Magura borgar för smidig och exakt kopplingsreglering.

Samtidigt uppges att nya Keihin Engine Management System (EMS) är mindre, lättare och snabbare för effektivare motorstyrning. FS 450 har också en standard brytare för olika effektlägen, som också aktiverar launch control, en funktion som begränsar mängden effekt till bakhjulet i ungefär två sekunder. Detta resulterar i förbättrad dragkraft under hård acceleration.

Ompositioneringen av injektorn på det nya 44 mm spjällhuset optimerar flödet in i förbränningskammaren. Den totala vikten har minskats med 100 gram. Samtidigt sägs spjällhuset ge mer omedelbar gasrespons och känsla.

Avgassystemet är modifierat för att förbättra viktcentralisering och minskat avgasbuller. Resonanskammaren är också integrerad för att likna en 2-taktsexpansionskammare. Ljuddämparen är också kortare än på MY15 FS 450.

FS 450 Supermoto har Brembo-bromsar, med 4-kolvs radiellt monterade bromsok och pump i kombination med en 310 mm främre bromsskiva. Bak finner vi ett enkolvsok och en 220mm bromsskiva.

Lätt och stark svart 16,5 "/ 17" Alpina ekerhjul är monterade både fram och bak tillsammans med Bridgestone 125/80 R420 och R420 165/65 slick däck för maximalt grepp, grepp och smidighet.

Framgaffeln av ”Closed Cartridge-modell” från WP är med 48mm innerben, erbjuder 280 mm fjädringsväg, och har CNC-frästa svarta gaffelkronor.

Den högpresterande WP-stötdämparen har utformats särskilt för Supermoto och har 266 mm fjädringsväg bak. Den har fullt justerbar retur och hög / låghastighets kompressionsdämpning.

Luftburken är också modifierad och kommer med en ny insugskanal som minskar deformation, vilket garanterar maximalt luftflöde och filterskydd. Luftfiltret kan nås och bytas utan verktyg genom att helt enkelt ta bort den vänstra sidopanelen.