Victory Motorcycles har presenterar 2016 års Empluse TT, den första helelektriska motorcykeln i Victory-sortimentet.
Victory Empulse TT är en eldriven landsvägsmotorcykel med fokus på prestanda. Den har en aluminiumram, justerbar fjädring och vad som uppges vara rejäla bromsar. Och en vridstark elmotor.
Empulse TT delar vissa DNA med Brammo Empulse R. Victory har arbetat med Brammo sedan 2011, men i januari 2015 köpte Victorys moderbolag, Polaris Industries, Brammo motorcycles. Sedan dess har Victorys ingenjörer arbetat med Brammos produktteam för att uppnå förbättringar inom bland annat batterikapacitet, funktion och hantering.
Victory Empulse TT uppges ha en toppfart på över 160 km/h och den har ett högkapacitet 10.4kWh batteri. Motorcykeln har en inbyggd batteriladdare och en lättillgänglig laddkontakt på ovansindan där normalt sett tanklocket brukar sitta på bensindrivna motorcyklar.
Motorcykelns litiumjonbatteri sägs vara kapabelt till att laddas till fullt på bara 3,9 timmar med hjälp av en Steg-2 laddare (finns som tillbehör med en ”vanlig” 220V-kontakt).
Vid normalkörning sägs batteriet hos Empulse TT erbjuda en räckvidd på cirka 10 mil och en räckvidd på 16 mil är möjligt då man kör ekonomiskt och använder motorcykelns regenerativa laddning.
Motorcykeln är för ovanlighetens skull (ovanligt hos elmotorcyklar) med en sexstegad växellåda. Växling och nedväxling bidrar till att skapa regenerativ effekt (när motorcykeln är under retardation) och producerar en känsla som lär likna motorbromsning hos bensindrivna motorcyklar.
Kopplingen behöver endast användas vid byte av växlarna, inte vid start eller stopp. Vid start måste föraren helt enkelt bara vrida på gasen för att släppa loss krafterna hos den vätskekylda elektriska motorn.
Hos Empulse TT:s egenutvecklade transmission, återfinns neutralt växelläge mellan 2:an och 3:an och under de allra flesta fall kan man köra på treans växel, även vid start från stillastående.
Victory Empulse TT har ett ECO-läge, och ett SPORT-läge för mer ”högpresterande” körning. I SPORT-läget levereras cirka 20 procent mer batterikraft till motorn, vilket resulterar i förbättrad acceleration (men samtidigt även förkortar räckvidden).
SPORT-läget ökar också mängden regenerativ bromsning - eller "regen" – som ytterligare ökar känslan av motorbromsning när föraren slår av på gasen. För att välja SPORT-läge, trycker föraren helt enkelt på startknappen i ungefär 1 sekund.
Motorcykelns LCD-instrumentering har en hastighetsmätare, varvräknare, växelindikator, och klocka. Den visar också batterinivån som ett horisontellt streck tillsammans med resterande batterienergi som finns kvar i batteriet och ger en uppskattat räckvidd.
Modellen kommer finnas med ett antal tillbehör: bland annat en Victory prestanda-framgaffel, kraschpuckar, höga och låga kåpglas och packväskor.
Victory Empulse TT är planerad att vara tillgänglig för köp i USA i slutet av 2015. När och om den dyker upp i Sverige (och pris) är för oss på Fastbikes.se okänt i skrivande stund.