Häromdagen kunde vi visa de första bilderna och lite fakta för nya Honda CRF1000L. Nu kan vi släppa ytterligare tekniska detaljer om nya äventyrsmaskinen som beräknas distribueras för premiärvisning runt om i Europa i slutet av 2015.

Liksom sina firade föregångare är CRF1000L Africa Twin väl rustad för riktigt äventyr med en potent motor och dynamisk chassi redo att upptäcka kontinenterna on eller off-road.

CRF1000L-Africa-Twin-DCT-2015-0391

Helt ny parallell-twin med 94 hästkrafter toppeffekt och 98Nm vridmoment


”Go anywhere”-approachen börjar med motorn, som Honda menar måste prestera i off-road-förhållanden såväl som på vägen vid långväga touring och alla steg där emellan.

Parallelltwinnen på 998 kubikcentimeter hos CRF1000L Africa Twins bygger till stor del på Hondas off-road-erfarenhet i form av tävlingsmaskinerna CRF250R/450R och använder samma fyrventils Unicam-design för kompakta yttermått. En lättvikts kamaxel – tillverkad av samma material som CBR1000RR Fireblade – driver ventiler medan dubbla tändstift tänder bränsle/luftblandningen i varje förbränningskammare.

CRF1000L-Africa-Twin-ABS-2015-012

En 270 ° vevaxel ger kraftmatningen en tydlig karaktär och Honda påpekar samtidgit att den levererar en utmärkt känsla av bakhjulsgrepp. Dubbelaxliga primära balansaxlar motverkar vibrationer.

Motorns låga höjd bidrar till CRF1000L Africa Twins tämligen rejäla markfrigång – en förutsättning hos en riktig äventyrmaskin. Vattenpumpen är inrymd inuti kopplingshöljet och vatten- och oljepumpar drivs av en delad balansaxel. Det nedre vevhusets konstruktion minskar motorstorleken ytterligare.

Den 6-stegade manuella växellådan använder samma shift-cam-design som på CRF250R/450R och är utrustad med en assisterande slirkoppling.

CRF1000L-Africa-Twin-DCT-2015-021

En semi-dubbel ram i stål sägs ge en perfekt balans mellan stabilitet vid hög hastighet – även när den är fullastad – och bra off-road-förmåga, smidighet och ren styrka. Batteriet monterat vid den bakre delen av cylinderhuvudet bidrar till en låg tyngdpunkt.

Showa-framgaffeln är fullt justerbar och har dubbla radiellt monterade Nissin 4-kolvs bromsok och 310mm vågmönstrade bromsskivor. Den bakre stötdämparen har justerbar hydraulisk fjäderförspänning. Liksom CRF450R Rally använder CRF1000L Africa Twin 21 tums trådekrade hjul fram och18 tum bak med 90/90-21 och 150/70-18 däck.

CRF1000L-Africa-Twin-DCT-2015-030

Dubbla strålkastare känns igen från ursprunget och sadelhöjden kan justeras 20mm mellan antingen 870mm eller 850mm. En 18.8-liters bränsletank – tillsammans med motorns bränsleeffektivitet – uppges ge en räckvidd på upp till 400 km.

Elektroniken kan anpassas för att passa perfekt för såväl landsvägskörning som off-road-bruk med Honda Selectable Torque Control (HSTC) * tre olika kontrollnivåer och det finns även möjligt för föraren att stänga av ABS *- systemet för bakhjulet.

CRF1000LAfricaTwin ABS black

Hondas unika Dual Clutch Transmission (DCT) kommer att finnas som tillval på CRF1000L Africa Twin. Den har manuellt läge som standard och gör det möjligt för föraren att växla med hjälp av paddlar på vänsterstyret samt två automatiska lägen. D-läget ger den bästa balansen mellan bränsleekonomi och mer stillsam körning. S-läge har vidareutvecklats för att ge extra sportkänsla med tre olika växlingsmönster att välja mellan: S1, S2 och S3.


Naturligtvis är CRF1000L Africa Twins DCT också fullt utrustad för att arbeta i en äventyrsmiljö. Off-road funktionaliteten förstärks med G-omkopplaren placerad på den högra sidan av instrumentpanelen. Genom att trycka på G-omkopplaren under gång förbättras dragkraften och motorstyrningen samt minskar kopplingsslirning vid  växlingarna.

CRF1000L-Africa-Twin-ABS-2015-053

Avkänning av lutningen är ytterligare en ny funktion i DCT-systemet som anpassar växlingsmönstret för att ge optimal kontroll.

HSTC och ABS är standardutrustning på ABS och DCT-versionerna, men finns ej på hardcore-versionen.

CRF1000L Africa Twin kommer att finnas tillgänglig i fyra färger:
CRF1000L Hardcore i CRF Dakar Rally (röd)
CRF1000L ABS, DCT i CRF Dakar Rally (röd), Tricolour, silver och matt svart

Honda uppger att det kommer att finnas många spännande tillbehör som exempelvis: packväskor, värmehandtag, högre och lägre sadel, högre vindruta, dimljus, centralstöd etc

Priserna för CRF1000L Africa Twin är inte satta ännu, men Honda räknar med att ha dessa klara för den svenska marknaden i slutet av augusti.

 

Snabba fakta : Honda CRF1000L Africa Twin 2016

MOTOR 4-T,V-KYLD
CYLINDER P-TWIN
VENTILER/CYLINDER 4
KAMAXEL UNICAM
SLAGVOLYM 998cc
CYLINDERDIAMETER 92mm
SLAGLÄNGD 75.1mm
EFFEKT 70kW/7500v – 94 hkr
MOMENT 9.99kpm / 6000v
VÄXLAR 6
FRAMBROMS 2-310MM
BAKBROMS 1-256MM
LÄNGD 2335mm
BREDD 930mm
HÖJD 1475mm
AXELAVSTÅND 1575mm
SITTHÖJD 850/870mm
FRAMDÄCK 90/90-21
BAKDÄCK 150/70-18
TANKVOLYM 18.8
TORRVIKT 208kg(ABS-212kg, DCT-222kg)
BROMSSYSTEM C-ABS