Under tisdagen presenterade Kawasaki sina senaste 2015-nyheter på italienska EICMA. Fastbikes.se var på plats och kollade läget. Bland annat kunde vi se den nya kompressormatade sportmotorcykeln H2 och nya nakenmodellen Z300.
För några veckor sedan var Fastbikes.se på plats då Kawasaki presenterade nya kompressormatade banracern Ninja H2R. Under tisdagen kom turen till presentationen av den ultraballa landsvägsmaskinen Ninja H2, som precis som H2R har en kompressormatad, fyrcylindrig radmotor på 998 kubikcentimeter, som i det här fallet officiellt erbjuder 200 hästkrafter, men uppe fart ger motorn 210 hästkrafter som bäst (till följd av Ram Air). Maximalt vridmoment uppges till 133,5 Newtonmeter.
Trots den bekanta raka fyrcylindriga konfigurationen är Ninja H2-motorn sprängfylld med teknik som speciellt utvecklats för denna superladdade motor, en del tekniska finesser är nya, medan andra har kunnandet från Kawasaki Group. Varje komponent i motorn har valts för att uppfylla en viss funktion. För att hantera det högre lufttrycket från laddningskompressorn samt ge hög tillförlitlighet med uteffekten på över 300 PS från Ninja H2R har hela motorn konstruerats för att tåla 1,5 till 2 gånger högre spänningar än en sugmotor i tusenkubiksklassen. Faktum är att hela motorpaketet är exakt detsamma som det som konstruerades för Ninja H2R utom kamaxlarna, topplockspackningarna och kopplingen.
Kawasaki valde en fackverksram eftersom det erbjöd en elegant lösning med lätt vikt som uppfyllde prestandakraven för ett chassi på en tävlingsmodell.
Modellen är även kittad med Öhlins elektroniska styrdämpare. Till skillnad från mekaniska styrdämpare där inställningarna måste täcka alla körförhållanden och hastigheter när de har angetts kan dämpningsegenskaperna ändras elektroniskt efter fordonets hastighet och mängden acceleration eller deceleration.
Vidare finner vi KQS (Kawasaki Quick Shifter), där Ninja H2 är den första Kawasaki-motorcykel som har denna typ av snabbväxling som standard.
Laddningskompressorn i Ninja H2 har konstruerats av Kawasakis motorcykelkonstruktörer med hjälp från fyra andra företag i KHI Group, nämligen Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company och Corporate Technology Division. Genom att konstruera laddningskompressorn internt kunde den matchas perfekt med motoregenskaperna hos Ninja H2. Den högeffektiva laddningskompressorn, som är specialkonstruerad för motorcyklar, är nyckeln till den maximala effekt och intensiva acceleration som konstruktörerna ville erbjuda.
Kylprestandan kan vara en begränsande faktor för en motors uteffekt och att maximera kylningseffekten var en viktig målsättning när motorn konstruerades. Förutom att se till att insugsluften är så sval som möjligt måste värmen som alstras av den högeffektiva motorn avledas och motorkomponenterna måste hållas svala för effektiv drift. Kraven på effektiv kylning ledde till en komplex motorlayout, både av smörjsystemet (oljan används för kylning och smörjning) samt kylsystemet.
De gjutna aluminiumhjulen har designats speciellt för Ninja H2. Samtidigt har ett särskilt tillstånd erhållits att få använda River-märket på Ninja H2. Det reserveras i vanliga fall för modeller med historisk betydelse.
Z300
Z300, den senaste medlemmen i Z-familjen, är en snygg introduktionsmodell som är inspirerad av de större nakenmodellerna i populära Z-serien. Motorn är en 296-kubiks parallelltwin som uppges erbjuda 38 hästkrafter som bäst vid 11000 varv per minut.
GTR1400
Denna snabba touringmaskin är sedan många år tillbaka i tiden fullsmetad med en massa godis i form av däcktrycksensorer, keyless tändning, variabla ventiltider, traction control och smart kombinerad ABS. Inför 2015 har modellen fått ett nytt kåpglas med en "riktad" ventilation som har två öppna positioner för att eliminiera lågtrycksområden bakom kåpan och förbättra luftflödet över förarens hjälm. Samtidigt har sadeln fått en ny form, som förutom att vara bekvämare även syftar till att göra det lättare för föraren att nå marken.