Idag presenterar Honda nya 2015 års VFR800X Crossrunner, som ståtar med en mängd förändringar och nya funktioner. Bland annat uppges modellens V4-motor på 800 kubikcentimeter fått mer vridmoment i mellanregistret, uppdaterad design, längre fjädringsväg och nya hjul och bromsar. Andra nyheter inkluderar Hondas Torque Control (HSTC)-system, ABS, LED-lampor, självavstängdande blinkers och eluppvärmda handtag som standard.
Den ursprungliga Crossrunner, som funnits på marknaden sedan 2011 kombinerade Hondas 800cc V4-motor med en upprätt, street-orienterad körställning. 2015 års VFR800X Crossrunner driver konceptet vidare där modellen får starkare allround-prestanda samtidigt som den får en ”aggressivare” körställning och skarpare äventyrs-styling.
Hjärtat i maskinen är dess VTEC-utrustade 90° V4 DOHC 16-ventilsmotor på 800 kubik, som nu uppges erbjuda mer vridmoment på botten och mellanregistret för en mer flexibel, smidigare motorkaraktär, plus ökad toppeffekt på 106 hästkrafter levereras vid 10,250 varv per minut.
Aluminiumramen har en uppdaterad, lättare bakram och ny aluminium svingarm (enkelsidig). Fjädringen har fått längre fjädringsväg: 25mm hos sin framgaffel och 28 mm hos bakdämparen. ABS är standard och hos det främre 17-tums gjutna aluminiumhjulet finner vi dubbla 310mm bromsskivor, tillsammans med radialmonterade fyrkolvsok.
Föraren av CRossrunner kan nu även dra nytta av samma typ av körprogram som återfinns hos syskonmodellen Crosstourer. HSTC (Honda Selectable Torque Control) erbjuder två olika nivåer (plus avstängd) vars syfte är att känna av eventuellt förlust av fäste hos bakdäcket och då minska vridmomentet så att däcket åter finner fäste.
Honda påpekar att Crossrunner är en sann VFR - en motorcykel som är utformad för rolig hårdkörning, men med stil, komfort och funktionalitet i fokus. Följaktligen är sadelhöjden justerbar, och erbjuder två höjdalternativ. Vidare finner vi LED-belysning, 5-stegs handtagsvärme och Hondas självavstängande blinkers som standard.