Honda menar att NM4 Vultus är en banbrytande maskin inspirerad av en önskan att etablera en unik körupplevelse och med en udda motorcykeldesign som hämtad direkt ur japansk film med futuristiska motorcyklar. Modellen är skapad av ett ungt designteam som i det här fallet siktat in sig på framtiden och en helt ny skara av förare.


Vultus är latin för utseende, uttryck - eller ansikte. NM4 Vultus, med sina LED-lampor, futuristiska stuk och dess silhuett som påminner om former hos ett ”Stealth bombplan” utgör ett utseende som vi tidigare kunnat se i de omåttligt populära manga-filmerna från landet där borta i öster.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE EXEMPLAR...

2014 NM4_Vultus-15
Honda NM4 Vultus är bred - 810mm över fronten, och 933mm mätt över speglarna - låg och lång, med en sadelhöjd på 650 mm. Bakom den skarpa frontkåpan sitter föraren insvept i vad som sägs vara en cockpit-liknande omgivning, med den digitala instrumentpanelen alltid i sikte.

2014 NM4_Vultus-3

 


 Förvaringsutrymmen lär det finnas gott om, väl dolt hos den främre kåpan. Det låsbara vänstra facket öppnas med tändningsnyckeln och har ett en liters förvarings-utrymme plus ett 12-volsuttag för att ladda det som är viktigt när du är på resande fot. Det högra facket erbjuder 3 liter förvaring och öppnas med ett tryck på den infällda knappen. Under sadeln finns ännu mer packutrymme. Och det är här bak som vi finner änne en intressant detalj, då passagerarsadeln enkelt kan fällas upp, och i ett ögonblick förvandlas till ett ryggstöd åt föraren. Dess vinkel kan justeras i tre positioner och dessutom kan den justeras bakåt/framåt 25mm i fyra olika steg för att finjustera körställningen och komforten ytterligare.

2014 NM4_Vultus-4



Den digitala instrumentbrädan ändrar utseende beroende på vilket läge som har valts, med subtila färgförändringar från neutral ( vit ) till D ( blå ) till S ( rosa) , i sista hand till MT ( röd ) . Alternativt kan föraren välja de färger av totalt 25 möjliga de trivs bäst med.

2014 NM4_Vultus-5

2014 NM4_Vultus-6

2014 NM4_Vultus-7

 

NM4 Vultus kommer standard med Hondas unika DCT, specialanpassad för en smidig acceleration utan behov av att växla manuellt.

2014 NM4_Vultus-11

 DCT levererar konsekventa, i stort sett sömlösa växlingar. Systemet använder två kopplingar, en för start och 1:a , 3:e och 5:e växeln : och den andra för 2:a , 4:e och 6:e.
2014 NM4_Vultus-14
Tre olika körlägen finns tillgängliga. MT-läget ger full manuell kontroll, vilket gör att föraren kan skifta växlar med hjälp av kontrollknapparna på styret. Automatiska D-läget är idealiskt för stads och motorvägskörning, och det är även i detta läge som optimal bränsleeffektivitet fås. Automatiska S-läge är aningen sportigare där ECU:n låter motorn varva lite högre innan växling, vilket ger bättre prestanda. I S-läget skiftar också systemet ner snabbare vid sänkning av hastigheten för extra kraftig motorbroms.

2014 NM4_Vultus-12

Motorn är en tvåcylindrig fyrtaktare på 745-kubikcentimeter. Den grundläggande designen uppges framförallt ge rejält med kraft på botten- och mellanregistret med en toppeffekt på närmare 55 hästkrafter vid 6250 varv, och maximalt vridmoment på 68 Newtonmeter vid 4750 varv.

2014 NM4_Vultus-9

 

Honda uppger att Vultus är kapabel att köras 28,4 km på en liter bensin, vilket gör det möjligt att köra över 30 mil innan det är dags att fylla på en 11,6 liter stora bensintanken.

2014 NM4_Vultus-10

Belysning är rakt igenom av LED-modell där framblinkers och sidospeglar är integrerade hos kåpan och strålkastaren är inramad med en blå LED-linje.

2014 NM4_Vultus-13

Förutom ett antal detaljer av polerat rostfritt stål är det mesta mörkt, och endast ett färgalternativ kommer att finnas tillgängligt: matt svart.

 

Projektledaren för NM4 Vultus, Keita Mikura , kommenterar:

"Honda är ett stort företag. Vi gör alla typer av motorcyklar. Det är bra att vi ibland skapar en viss modell endast för att vi kan och för att vi vill, inte för att vi "bör. NM4 Vultus existerar på grund av en passion för motorcyklar som är djupt rotat inom vårt företag. Vi ville skapa något speciellt, inte bara för den tvåhjuliga världen, utan något helt unik i hela världen - en maskin som engagerar den mänskliga själen som inget annat. Vår avsikt var att göra något som gör att varje ögonblick känns filmatiskt, och vi vill att körningen ska vara en garanterad upplevelse -  Varje gång.”