BMW R NineT är enligt BMW essensen av 90 spännande år med BMW Motorrad. Modellen, som har skapats för att markera 90 år med BMW:s motorcyklar, utstrålar enkelhet och kraft i oförställd form. Den framhäver boxermotorns robusta karaktär medan modellen har tydliga "spår" från designer från olika tidsepoker. Modellen har även skapats för att enkelt kunna personifieras på alla tänkbara sätt och vis.
Redan förra året hade vi ett samtal med en av världens främsta motorcykeldesigners, självaste Ola Stenegärd (se film med intervju, tyvärr med dålig ljudkvalitet), som varit iblandad i arbetet med R NineT. I filmen nedan kan du också se Ola, som synbart nöjd njuter av att köra NineT tillsammans med andra sköna hojentusiaster...
Den klassiskt stukade Roadster-motorcykeln är byggd för att tillgodose behovet hos alla de mc-entusiaster som längtar efter "okonstlad, stressfri körglädje". När det kom till utformningen av NineT, var termer som " minimalistisk enkelhet", "känsla" och "autentiska, traditionella material" högt upp på prioriteringslistan.
Liksom den första BMW-motorcykeln från 1923 - den legendariska BMW R32 – drivs även nya BMW R NineT av den klassiska luft/oljekylda boxermoton, som är känd för att vara en verklig slitvarg som erbjuder underbart med vridmoment redan från tomgång. I det här utförandet erbjuder den 1170 kubikcentimeter stora boxermotorn 81 kW ( 110 hk ) vid 7750 rpm och ett maximalt vridmoment på 119 Nm vid 6000 rpm.
NineT och dess unika koncept har utformats för att göra "customiserings-fans" glada. Under utvecklingsarbetet har en stor del av fokus legat på att möjliggöra mängder av personliga anpassningsmöjligheter. Valet av modifieringar sträcker sig från BMW Motorrads originaltillbehör till skräddarsydda delar från specialiserade "customisers", vilket gör det möjligt att skapa en helt unik maskin, skräddarsydd för just dig.
Stålrörsramen som utvecklats speciellt för NineT införlivar boxermotorn som en bärande enhet. Ramens grundläggande konstruktion består av en främre ramsektion med integrerat styrhuvud och en bakre del med svingarmsinfästning.
Den avtagbara bakramen tillåter NineT att transportera en passagerare eller anpassas för solokörning. Tillsammans med aluminiumkutsen, som finns som extra tillbehör, bidrar detta till att ge NineT en slående "solo-karaktär" som påminner om tidiga caféracers.
Avgassystemet som löper ut på vänster sida med två ljuddämpare placerade ovanför varandra är helt i linje med idén om en klassiskt sportig roadster. Det finns utrymme för anpassning även här, med flera olika modeller av ljuddämpare att välja mellan i BMW Motorrads tillbehörssortiment, bland annat Akrapovic-pipor av titan. Genom att montera ett kort eller lång anslutningsrör kan ljuddämparen dessutom monteras i antingen ett sänkt eller höjt läge, vilket radikalt förändrar utseendet och karaktären hos NineT.
Telelever-gaffeln som normalt brukar monteras på boxermodeller från BMW Motorrad har hos BMW R NineT ersatts med en upp-och-ner-vänd teleskopgaffel "lånad" från sportmaskinen S1000RR. Bak finner vi Paralever enkelsidig svingarm i samverkan med en centralt placerad stötdämpare.
Svingarmen hos NineT är utformad på ett sådant sätt att ett 17-tumshjul med en bredd på 6 tum kan monteras i stället för det standardmonterade 5,5 -tums breda hjulet som är standard.
Andra skönheter är den 18 liter stora bensintanken av aluminium som omsorgsfullt borstats för hand. Även aluminiumplåten med präglade NineT-bokstäver på höger sida ovanför Luftintaget är ytterligare en detalj som bidrar till motorcykelns handbyggda känsla. De trådekrade hjulen med svartanodiserad legering, svarta aluminiumnav och ekrar av rostfritt stål. När vi synar bromsarna finner vi radiellt monterade 4-kolvs monoblock bromsok med ABS tillsammans med flytande 320-millimeters bromsskivor.
Ytorna på många smidda aluminiumdelar, inklusive oken och styret överfall har glasblästrats för att sedan ges en naturlig anodiserad finish. Den cirkulära strålkastaren med BMW-emblem i mitten av lampglaset som en hyllning till olika förebilder från de 90 åren med BMW Motorrad.
En klassisk svart "Black storm" metalliclack med kontrasterande silver och metallicdetaljer valdes för att matcha NineT:s karaktär.
Även elsystemet är specialtillverkat för att möjliggöra gott om utrymme för personlig anpassning. Motorcykelns elsystem har konfigurerats speciellt för större teknisk flexibilitet, vilket underlättar installation av alternativa elektriska komponenter, såsom strålkastare eller blinkers.
Du som är sugen på en BMW R NineT gör nog bäst i att slå till och boka upp dig på ett exemplar snarast, då jag gissar på att det här kommer att bli en mycket eftertraktad modell...