Tillkomsten av nya BMW R 1200 GS Adventure markerar början på nästa kapitel av framgångssagan för BMW:s GS-modeller med boxermotorer som sträcker sig tillbaka över mer än 30 år. Sedan debuten 2005 har BMW etablerat GS Adventure som den ultimata maskinen för långväga äventyrsresor.

2014 års R1200GS Adventure drivs av samma luft/vätskekylda boxermotor som standardversionen R1200GS, med en slagvolym på 1170 kubikcentimeter och en toppeffekt på 125 hästkrafter vid 7750 rpm. Precis som R1200GS har Adventure-modellen det nya kylsystemet som använder vatten istället för olja som kylmedel, och ett vertikalt flöde genom cylindrarna, samt sexväxlad växellåda och våt koppling.

4z0y

För första gången någonsin hos en serietillverkad BMW-motorcykel har kardanen placerats på vänster sida. I syfte att förbättra körupplevelsen ytterligare har R1200GS Adventure vikten på motorns svänghjul ökats med omkring 950 gram och samtidigt har drivlinan fått en extra vibrationsdämpare.

5dbh

BMW GS Adventure är en ikon bland tvåhjuliga äventyrsmaskiner och tveklöst ett av de populäraste valet för världens motorcykelburna jorden-runt-resenärer, även till de mest avlägsna regionerna av planeten.

5gza

Liksom R1200GS, är Adventure också uppbyggd kring en robust och vridstyvt stålrörram. Men den har en större 30-liters bensintank (10 liter mer än på R 1200 GS ) för att möjliggöra en ökad räckvidd på en tank, medan bränsletanken nu är tillverkad av aluminium. R 1200 GS Adventure kommer redan som standard med ABS, Automatisk stabilitetskontroll ( ASC ), liksom de två körlägena "Rain" och "Road" , som gör att anpassa köregenskaperna till de flesta typer av väglag.

6h2u

Ytterligare tre körlägen kan läggas till genom att beställa Pro-funktionen som tillbehör, vilket åtföljs av Enduro ABS och Enduro ASC, som är perfekt för offroad-körning. De tre extra körlägena Dynamic, Enduro och Enduro Pro ( som kan aktiveras med en kodningskontakt ) gör det möjligt att justera inställningarna för både ASC och ABS, och om sådana finns, den semiaktiva fjädringen Dynamic ESA ( Electronic Suspension Adjustment ) för att passa de särskilda kraven vid terrängkörning.

8wwz

Adventure-modellen har även fått ytterligare 20 millimeter fjädringsväg, vilket lett till ökade markfrigång. Dessutom uppges modellen fått en aningen modifierad geometri för ännu bättre hanterbarhet. En större vindruta med bekväm rattjustering, ytterligare luftklaffar liksom vindskydd för händerna ökar kraftigt vind och väderskyddet. Extra stora enduro-foptinnar, justerbara och förstärkta fotreglage, motorskyddsbågar och den karaktäristiska Adventure-designen sätter pricken över i.

b2hv

 

 

I vanlig ordning erbjuds även ett brett utbud av skräddarsydda tillbehör och tillval tillgängliga från fabrik. 

Lanseringen kommer att ske i början av 2014.

Pris från 158 950 kronor.

8wwz

9dr4

xgbq

u17n

mpcr

dtld