Suzuki har nu presenterat mer uppgifter och bilder för sin efterlängtade V-strom 1000, som i mångt och mycket ser ut som prototypen vi först fick se förra året. Några av höjdpunkterna är den nya 1037-kubiks V-twinnen, Suzukis första anti-spinn-system, ett helt nytt chassi och en design som påkallar uppmärksamhet.
Den nya motorn är en 90-graders V-twin på 1037 kubikcentimeter med 2 millimeter större borrning än hos föregångaren. Genom en rejäl uppdatering av motorns komponenter; kolvar, topplock, cylindrar, kolvringar, vevstakar, kopplingsdetaljer och kylare har motorn inte bara blivit potentare utan även lättare. Motorn har mer effekt, framförallt på botten och mellanregistret. Dessutom lär bränsleförbrukningen ha minskat avsevärt. Antispinn-systemet tar hjälp av olika givare som känner av gasreglagets läge, hastighetsskillnader mellan fram- och bakhjul, och reglerar kraften till bakhjulet vid behov för att på så vis minska risken för bakhjulssladdar.
Toppeffekten anges till 100 hästkrafter vid 1000 rpm, och maximalt vridmoment på 103 newtonmeter vid 4000 rpm. Den nya sex-stegade växellådan har särskilt utvecklats för en mjukare motorgång och där utväxlingen ska passa perfekt för touringkörning. Suzukis inovativa "Suzuki Clutch Assist System (SCAS) fungerar som en slirkoppling för att erbjuda mjukare nedväxlingar samtidigt som själva kopplingsreglaget är lättare att hantera.
Det helt nya chassit med ram och svingarm av aluminium har bidragit till en ökad hjulbas på 1555 millimeter. Bromsarna är med ABS (låsningsfri)-funktion. Fram finner vi dubbla, radiellt monterad Tokico Monoblock broksok tillsammans med 310 millimeters bromsskivor, medan ett enkolvsok greppar kring en 260 millimeters bromsskiva bak. Fram finner vi även en 43 millimeters, upp-och-ner-vänd framgaffel tillsammans med ett 19-tums framhjul. Bak sitter ett 17-tums hjul på plats och en stötdämpare med lättåtkomlig justering av fjäderförspänningen.
Några andra höjdpunkter är justerbart kåpglas (tre olika höjder och tre olika vinklar), 12-voltsuttag, och ett skräddarsytt bagagesystem (tillbehör) med 29 liters sidoväska åt vänster, 26 liter på högersidan och en 35 liter stor toppbox. Låsen är kodade för att samma nyckel ska fungera för tändningen och väskorna.
I tillbehörssortimentet finns även handtagsskydd, handtagsvärmare, högre och lägre sadel, motorskyddsbågar, hasplåt, touring-kåpglas, tankväska, kedjeskydd och centralstöd och LED-belysning.
Den nya läckerbiten uppges väga 228 kilogram torr, och kommer i fyra olika färger: Svart, röd, vit och Khaki. I skrivande stund är svenskt pris okänt.