Detaljer om 2014 års Suzuki V-Strom 1000 släpps allt eftersom lanseringen närmar sig. De senaste nyheterna ger lite mer uppgifter om dess motorprestanda och karaktär, däribland det faktum att det kommer att vara den första Suzuki med ett antisladdsystem. Här kan du läsa och se filmer där du får veta mer om vad som är på gång.
-V-Strom har ett" V "i sitt namn, därför har vi fokuserat på att betona karaktären av V-twin-motorn. Med sitt unika låga varvtalsmuller och styrka på höga varvtal är V-twinnar mycket unika. Men de kan vara knepigt att köra i låga hastigheter på grund av deras häftiga vridmoment, förklarar motordesignern Eiji Sasaki. "
-Därför har vårt utvecklingsteam fokuserat på att göra motorn smidigare på botten- och mellanregistret samtidigt som den fortfarande har en häftig karaktär på högre varvtal. Eftersom motorn ursprungligen utformades för en sportmotorcykel har den naturligtvis gott om kraft på höga varvtal. Så vårt fokus legat på hur man kan utveckla motorns karaktär så att den blir lättare att kontrollera på botten- och mellanregistret, där den genomsnittliga föraren kommer att vilja ha kraften på en daglig basis, fortsätter Eiji.
"Vi har även förfinat inställningarna för bränsleinsprutningen, lagt till dubbla tändstift, och modifierat generatorn. I själva verket har nästan alla motordelar i stor utsträckning modifierats. Det kommer att kännas som en helt ny motor för den som är bekant med den tidigare modellen. Dessutom bidrar motorns utformning också till ökad komfort och att den är rolig att köra. Det finns ett särskilt utvecklingsteam som arbetar med att utforma motorljudet, och de har arbetat hårt med att få fram ett bekvämt, djupt ljud, samtidigt som de jobbat med att minska graden av obehagliga motorljud och vibrationer."
"Vi har också utvecklat Suzukis första antispinnsystem för att ge en bekväm resa. Våra testförare och ingenjörer har tillbringade en ansenlig mängd tid med att testa och justera fininställningar av antisladdsystemet. Med tanke på dess touringförmåga och V-Stroms identitet, har jag haft ett ledord under arbetet med motorutvecklingen, vilket är" bred kraft."
"Enligt min mening bör en V-twin-driven touringcykel vara rolig att köra med en sportig karaktär, så att föraren kan dra full nytta av dess smidiga hantering och det lätta, kompakta paketet för att njuta av "pigg" körning på kurviga vägar. För att uppnå denna karaktär, behövde vi bygga en motor som har en bred spridning av kraften.
"Naturligtvis är komforten vid transportkörning en viktig faktor. Men i min mening bör V-Strom betraktas som en landsvägsorienterad sport-äventyrs-touring-maskin. Att denna motor ger maximalt vridmoment redan vid 4000 rpm, säger en del om att den erbjuder en hel del effekt.
"Det kan finnas frågor om varför vi inte valde att gå upp till 1100 eller 1200 kubikcentimeter, men att öka kapaciteten ger även en större, tyngre motorcykel som skulle ha hindrat oss från att nå vår målinriktade karaktär. Vårt fokus ligger på verkliga prestanda snarare än ett visst nummer i en faktatabell. "