Just nu befinner sig Johan Ahlberg i den italienska Toscana-regionen för att provköra KTM:s nya tvåtaktsenduro, Freeride 250R, som är ett mindre syskon till fyrtaktsmaskinen Freeride 350.
Beslutet att, av alla saker, lägga till en helt ny tvåtaktsmodell till Freeride-segmentet kan tyckas märkligt - men bara vid första anblicken. Och enligt KTM, främst bara för dem som ännu inte har haft möjlighet att njuta av en potent tvåtaktare i ett lätt och smidigt offroadchassi. Men de som har haft det nöjet vet: att en sådan motor mycket väl kan vara svaret du vill ha från en FREERIDE, för trots allt, slår tvåtaktskolven dubbelt så ofta som kolven hos dess fyrtaktssyskon. Detta uppges bland annat innebära rejält med vridmoment från låga varvtal på ett helt underbart sätt.
Motorn hos FREERIDE 250R är inte utformad med fokus på maximal effekt, utan för en härlig vridmomentrespons och optimal körbarhet, och nu ska alltså modellen provköras i Lucca-området vid Helvetets port, där den extrema endurotävlingen Hells Gate brukar äga rum.
Tidigare har vi provkört det större syskonet, fyrtaktsmodellen Freeride 350.
LÄNK TILL PROVKÖRNING AV KTM Freeride 350